مهم ترین اولویت های پژوهشی کشور در زمینه هوافضا

سینا پرس: دکتر محمد ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، رشته تحصیلی مهندسی هوافضا را دارای چند شاخه اصلی عنوان کرد و با اشاره به اولویت های پژوهشی کشور در این شاخه ها، گفت: یکی از این شاخه ها، شاخه هوایی و هوانوردی است که در آن مسایل متعددی مطرح هست. هم در زمینه طراحی و هم ساخت هواپیما و پهپاد. در درون این سیستم های پیچیده، زیرسیستم هایی وجود دارد مثل سیستم های ابیونیک، سیستم های خلبان خودکار و سیستم های تجهیزات جانبی که از اهمیت بالایی برخوردارند و درون اینها هم کار تحقیقاتی وجود دارد و هم کارهای توسعه و تجهیز صنعتی.

 

ابراهیمی، علوم نوین هوایی و هوانوردی را شاخه دیگر از رشته مهندسی هوافضا دانست و گفت: در شاخه علوم نوین هوایی و هوانوردی مباحثی مطرح است مثل روش های جدید محاسبات آیرودینامیک و دینامیک پرواز، مشخصه های پروازی در ماخ های خیلی بالا، مطالعات مربوط به پرواز پرنده ها در ارتفاعات خیلی بالا، روش های جدید احتراق، موتورهای نوین، سوخت های جدید و سوخت های سبز با آلایندگی های خیلی پایین که اینها کار تحقیقاتی محض دارد.

 

رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی خاطرنشان کرد: استفاده از مواد نانوساختار در پرنده ها نیز شاخه دیگری است که اخیرا به صورت علمی و تحقیقاتی اخیرا به آن پرداخته شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در حوزه فضایی در طراحی ها، طراحی سیستمی و ترکیب اجزا بیشتر یک رویکرد صنعتی وجود دارد. اجزای مختلفی داخل فضاپیما استفاده می شود مثل سیستم های هدایت و کنترل ناوبری، سیستم های سپر حرارتی، سیستم های مربوط به پیشرانش و اجزای مربوط به پشتیبانی از حیات موجودات زنده و فضانورد که اینها بین شاخه های تحقیقاتی و صنعتی قرار می گیرند.

کارهای مطالعاتی زیادی در این شاخه ها تعریف می شود مثل نانومتریال ها یا نانو مواد، سپرهای حرارتی جدید و سبک قابل استفاده در فضاپیما همچون سرامیک های نوین، سوخت های سبز در داخل فضاپیما، سیستم های پیشرانش الکتریکی، استفاده از مواد پلاسما، میدان های مغناطیسی، شاخه های الکترومغناطیس و الکترواستاتیک برای رانشگرها، پرواز پرنده ها در جو های بسیار رقیق و در ماخ های بسیار بالا.

این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: یک شاخه هم هست که کمتر هوا فضایی است و به رشته های مخابرات و الکترونیک مربوط می شود که در هواپیما و فضاپیما مورد استفاده قرار می گیرند، مثل آنتن های نوین، سیستم های ارسال و دریافت داده نوین، سیستم های راداری. و یا بحث های مربوط به مواد که خیلی هایش کار شیمی و مهندسی شیمی است و به طور جانبی استفاده می شود.

     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا