تولید سلول های مغز به صورت ۳ بعدی

 محققین دانشگاه Twente هلند روشی را ابداع کرده اند که به کمک آن می توان سلول های سه بعدی مغز را بر روی یک تراشه پرورش داد. با بکارگیری این فناوری می توان واکنش سلول های مغزی را به داروهای مختلف بررسی کرد.در حال حاضر تولید سلول های مغزی به صورت دو بعدی در محیط آزمایشگاهی امکان پذیر است اما موضوع جدید در این طرح، تولید سلول های مغزی سه بعدی بر روی یک تراشه است.

محققین هلندی با اندازه گیری سیگنال های الکتریکی سلول های مغزی بر روی یک تراشه و قرار دادن یک میکروواکنشگر در آن متوجه شدند که امکان تولید سلول های مغز به صورت عمودی و افقی وجود دارد.

در این فرآیند نیز از یک «میکرو سیو» مخصوص که شامل ۹۰۰ روزنه است، استفاده می شود تا منجر به شکل گیری نورون های سه بعدی بر روی تراشه شود.  

با توسعه این فناوری می توان داده های دقیقی را نسبت به تاثیر دارو بر روی مغز به دست آورد.به گزارش مهر، در حال حاضر تولید سلول های سه بعدی مغز با این روش بر روی موش ها با موفقیت انجام گرفته است و محققین امیدوار هستند که در آینده بتوان سلول های سه بعدی مغز انسان را با این تکنیک  پروش داد تا تاثیرات دارو و درمان را بر روی مغز انسان بررسی کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا