پیش بینی بیماری‌ با علم جمجمه شناسی

گال در ابتدا دریافت که قشر مغز انسان (لایه نازک خاکستری بیرونی مغز) بسیار بزرگ‌تر از حیوانات دیگر است و به اعتقاد او همین قشر بزرگ سبب برتری فکری انسان شده بود. او متقاعد شده بود که همین ویژگی‌های مغز انسان می‌تواند در شکل و اندازه جمجمه او نیز تغییراتی ایجاد کند. برای مثال داشتن یک برآمدگی در قسمت خاصی از جمجمه می‌توانست نشانگر احساساتی بودن او باشد.

امروزه پذیرش این عقیده که بتوان با بررسی جمجمه افراد شخصیت‌های متنوعی از نژاد بشر را از یکدیگر متفارق ساخت ،از جمله مواردی است که به طور علمی به اثبات نرسیده است وآنچه دستاورد علمی جمجمه شناسی است تشخیص بیماری‌هایی است که با بررسی شکل جمجمه در هر انسان امکان پذیر است بیماری‌های مهمی که گاه در مراحل اولیه زندگی افراد تنها با یک بررسی از وضعیت جمجمه قابل پیشگیری هستند.

بیماری مهمی که با بررسی جمجمه نوزاد قابل پیشگیری است

دکتر محمدعلی نراقی، متخصص آناتومی در این خصوص گفت: آنچه در مشکلات جمجمه کمتر به آن توجه می‌شود به طوری که اغلب همکاران مغز واعصاب ومتخصصان اطفال در این باره غفلت می‌کنند، بیماری «کرانیوسینوستوزیس» است.در این اختلال با مشاهده جمجمه نوزاد حداکثر تا دوماهگی مشاهده می‌شود که استخوان‌های بین مفصلی زودتر از موعد بسته شده ودر این حالت جمجمه کوچک می‌‌ماند ودر این دوران کودک در پاره ای از اوقات دچار تشنجات مغزی می‌شود ودلیل آن هم بالا رفتن فشار مغزی است.زیرا در قسمت بیرون جمجمه جوش خورده ومغز فضایی برای رشد جمجمه ندارد.این اختلال با عمل جراحی قابل درمان است واز عقب ماندگی کودک پیشگیری می‌کند. متأسفانه  بیماری به طور دقیق در اغلب موارد بررسی نمی‌شود وموارد زیادی از بیماران عقب مانده به این دلیل افزایش می‌یابند.

وی افزود:از علائم بارز این اختلال کوچک ماندن جمجمه است وزمانی که پزشک جمجمه را مورد بررسی قرار می‌دهد،ملاج قدامی بسته می‌شود.از این جهت بررسی جمجمه نوزادان تا دوسالگی بسیار حائز اهمیت است.عوارض این اختلال به حدی وخیم است که بیمار را در طول مدت عمر با مشکلات عدیده مواجه می‌کند.مغز رشد نیافته،فلج‌های مغزی وکند ذهنی از عوارض ناگوار این بیماری است ولازم به ذکر است تشخیص زودهنگام این بیماری کمک بزرگی به بیماران کرده وازعواقب بیشمار بیماری پیشگیری خواهد کرد.

تشخیص انواع سرطان با بررسی جمجمه

این فوق تخصص جراحی‌های سرطان در خصوص سایر بیماری‌هایی که از طریق بررسی جمجمه در افراد قابل شناسایی هستند اظهار داشت: هر قسمت از بدن در مواجه با سرطان امکان متاستاز داشته وممکن است در معرض متاستاز استخوانی قرار بگیرد.مانند بیماری پروستات درگوش مردان وهمچنین بیماری «مولتیپل میلوما» که در استخوان جمجمه متاستاز می‌دهند که با یک رادیوگرافی جمجمه قابل شناسایی وتشخیص هستند.

بیماری دیگری که از طریق بررسی جمجمه قابل شناسایی است بیماری هایپر پروتایلزی است که درکودکان شایع است در این بیماری استخوان روشن و شفاف شده وکلسیم ازبیرون استخوان برداشته شده واز راه ادرار دفع می‌شود. دردهای استخوانی از علائم بیماری است که با رادیوگرافی جمجمه مشخص می‌شود.بسیاری از آنامولی های دیگر از این طریق قابل شناسایی است.

پذیرش این عقیده که بتوان با بررسی جمجمه افراد شخصیت‌های متنوعی از نژاد بشر را از یکدیگر متفارق ساخت ،از جمله مواردی است که به طور علمی به اثبات نرسیده است وآنچه دستاورد علمی جمجمه شناسی است تشخیص بیماری‌هایی است که با بررسی شکل جمجمه در هر انسان امکان پذیر است بیماری‌های مهمی که گاه در مراحل اولیه زندگی افراد تنها با یک بررسی از وضعیت جمجمه قابل پیشگیری هستند.

شخصیت شناسی با بررسی جمجمه

این استاد اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به این موضوع که فرم جمجمه ارتباطی با تشخیص شخصیت افراد ندارد عنوان کرد:این عامل بستگی به نژاد افراد دارد واین قضیه بر حسب ژن‌هایی که فرد از پدر ومادر دریافت می‌کند مشخص می‌شودهرچند که عوامل محیطی بر این مسأله بی تأثیر نیست.ظاهر جمجمه برحسب عوامل محیطی ونحوه خواباندن نوزاد در افراد مختلف متفاوت است به طوری که در نواحی شمال کشور اغلب عادت به خواباندن نوزاد به شکل طاقباز دارند که این مسأله باعث می‌شود جمجمه نوزاد تخت باشد .بنابراین شکل جمجمه نمی‌تواند تعیین کننده شخصیت افراد باشد.

ضرورت تشکیل مرکز تشخیص مشکلات جمجمه در نوزادان

وی در انتها ضمن تأکید به اهمیت بررسی جمجمه نوزادان در دوسال اول زندگی وپیشگیری از اختلال «کرانیوسینوستوزیس»افزود: اهمیت موضوع به حدی است که ضرورت  دارد وزارت بهداشت مرکزی تحت بررسی ودرمان این عارضه در کودکان احداث کند تا از عواقب بسیاری از عقب ماندگی‌های ذهنی در کشور جلوگیری شود.این اقدام به دست تیم کاملی از جراحان مغز واعصاب باید صورت پذیرد وامیدوارهستیم بیش از گذشته نسبت به آن توجه شود.علت این اختلال ناشناخته است ودر مواردی ژنتیک بی تأثیر نیست ولازم به ذکر است درمان در وهله اول بلافاصله صورت گیرد تا زمان طلایی از دست نرود.

 

گفتگو:اعظم صفایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا