علم و داده عوامل کلیدی پیشرفت در آینده

شما مسیر حرفه ای خود را از یک پزشک به سمت تمرکز کردن بر روی سلامت عموم تغییر دادید. چه چیزی بر این تغییر مسیر تاثیر گذاشت و اکنون در حال انجام چه کاری هستید؟

باید بگویم که من مسیرم را تغییر ندادم و در حال حاضر هم طبابت می کنم اما بیشتر پزشک جوامع و جمعیت ها و نه پزشک افراد هستم. در مدرسه پزشکی، دانشجویان درباره چگونگی عملکرد بدن و همچنین تشخیص مشکلات مربوط به آن آموزش می‌بینند. در طول گذراندن دوره پزشکی ام در انگلستان، یک سال مرخصی گرفتم تا بر روی بهداشت بین الملل مطالعه کنم. این مطالعات به من دیدگاهی جهانی درباره عوامل تاثیرگذار بر بهداشت و سلامت دادند. این که چه کسی مسئول مدیریت بهداشت و سلامت جوامع در سطوح مختلف است؟ بازیگران دیگر چه کسانی هستند و فرآیندها و سیاست های جهانی چگونه بر سطح محلی تاثیر می گذارند؟

نخستین تجربه تحقیقاتی من درمان اچ آی وی در گروه پزشکان بدون مرز بود. در آن زمان داروهای ضد این ویروس در کشورهای کم درآمد در دسترس نبود یا این که آن ها توان تهیه چنین داروهایی را نداشتند. منطق موجود هم این بود که مردم فقیر ساعت نداشتند و بنابراین نمی دانستند که داروهایشان را چه هنگام مصرف کنند. اما ما ثابت کردیم که این حقیقت ندارببد و این تجربه به من حس ارتباط و وابستگی با چالش های سلامت عموم در سراسر دنیا و همچنین درک موانع موجود برای دسترسی به دارو را داد.

زمانی که از انگلستان به افریقای جنوبی بازگشتم، به کارم بر روی اچ آی وی ادامه دادم و متوجه چاقی مفرط و فشار خون بالا در میان بیماران مبتلا به این ویروس در افریقای جنوبی شدم. من این حقیقت را دریافتم که همپوشانی زیادی بین بیماری های عفونی و غیرعفونی وجود دارد. این موضوع مهم است و نتایج مطالعات من الگوهای در حال تغییر، خود بیماری و اهمیت رویکردی یکپارچه برای برخورد کردن با این مشکلات عام را نشان داد. من از این موضوع شگفت زده شدم که چه ارتباطی بین محیط شهری مردم و بهداشت وجود دارد؟ بسیاری از عوامل بهداشت ناسالم در بیرون از بخش بهداشت وجود دارند و من به عنوان یک پزشک سلامت عموم به دنبال انجام تحقیقاتی برای درک چگونگی تغییر دادن این ساختار مدیریت هستم.

شما بر روی چه جنبه هایی از شهری شدن و بهداشت کار می کنید؟

یکی از موضوعاتی که به دنبال تغییر دادن آن هستم، رویکرد حاضر به سیاست است. سیاست با اهداف استراتژیک در ذهن پایه ریزی می شود و ما با این روش موفقیتمان را ارزیابی می کنیم و چنانچه موضوعی مانند بهداشت بخشی از این برنامه ریزی و سیاست نباشد، در چنین سیاستی بازنگری خواهد شد؛ به هر حال برای انجام این کار به همکاری نیاز است.

زمانی که دولت ها تصمیم می گیرند یک پل عابر پیاده بسازند، این تصور وجود دارد که مزیت های سلامتی متعددی در کار است. اما اگر این پل در مکان مناسب ساخته نشود و هیچ کس از آن استفاده نکند چه؟ در این جا هیچ مشکلی درباره زیرساخت وجود ندارد و بر روی کاغذ، ساخت این پل موفقیت به شمار می آید. با این حال اهداف بهداشتی قابل ارزیابی هستند و به طور مثال، بررسی این موضوع که آیا این پل مردم را ترغیب می کند که بیشتر پیاده روزی کنند یا خیر، نارسایی های این پروژه را به معرض نمایش خواهد گذاشت.

چالش های زیادی از جمله شهری شدن بی برنامه و سریع، امنیت انرژی و غذا و تغییر آب و هوا وجود دارند و ما باید دیدگاه  وسیع تری را چه در حوزه های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات  یا زمینه های دیگر داشته باشیم. 

مسکن نیز موضوع دیگری است زیرا شهروندان افریقای جنوبی برای تهیه مسکن با قیمت مناسب تحت فشار هستند و پروژه های کم کیفیت و سرسری می توانند منجر به بیماری های تنفسی، گسترش بیماری های عفونی و بسیاری مشکلات دیگر شود. زمانی که خانه ها ساخته می شوند، هیچ گاه متوجه این نکته نیستیم که بهداشت و سلامت عموم در معرض خطر هستند. دلیل این امر هم آن است که وقتی مردم مریض می شوند، به بخش بهداشت و نه بخش ساخت و ساز مراجعه می کنند و بنابراین ارتباط بین علت و معلول نادیده گرفته می شود.

شما در سازمان های زیادی عضو هستید که اهداف آن ها ارتقای علوم است.

افریقا معمولا به عنوان مصرف کننده دانش و نه تولیدکننده آن تلقی می شود و سازمان های معدودی هم وجود دارند که به دنبال تغییر دادن این روند باشند. سازمان آکادمی جوانان علوم افریقای جنوبی یکی از این سازمان هایی است که ما در آن به دنبال پر کردن گسست های بین دانشمندان، عموم مردم و سیاست گذاران هستیم. من به عنوان یکی از اعضای مجمع اینشتین آینده برگزیده شدم  و این مجمع، اشخاصی که از علوم برای حل مشکلات جهانی بهره می برند، را برجسته می کند. همچنین پروژه RICHE پلتفلرمی است که من برای در نظر گرفتن تمامی موضوعات مربوط به سلامت عموم ایجا کردم و برای درک مباحث مربوط به سلامت عموم، معماران، طراحان شهری، مورخین و بسیاری از رشته های دیگر باید با یکدیگر همکاری داشه باشند. در واقع، هدف از این پروژه استفاده از تمامی رشته ها برای ارتقا دادن بهداشت و سلامت عموم مردم است.

شما اخیرا در توئیترتان نوشتید که نابرابری داده شدیدتر از نابرابری درآمدی است. به نظرتان برای پر کردن این گسست چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

هم اکنون حرکتی به سوی داده باز در حال انجام است اما این حوزه نسبتا جدید است؛ نابرابری در آمدی هم اکنون در حال رخداد است اما نابرابری داده بر آینده تاثیر بسزایی خواهد گذاشت زیرا ما به داده و علم به عنوان عوامل کلیدی پیشرفت نیاز داریم و بدون داده، انجام تحقیقات دشوار است. افریقا نیاز دارد تا از علم برای پیش بینی و حل مشکلات جهانی و محلی استفاده کند و همچنین راهکارهای عملی را برای حل مشکلات حال حاضر در پیش گیرد. راه انجام این کار نیز ایجاد پروفایلی تحقیقاتی و علمی است و برای تحقق این امر باید به داده دسترسی داشته باشیم. نابرابری شدیدی درباره دسترسی ما به داده وجود دارد و حتی داده های جمعیتی در دسترس تعدادی از کشورها نیست.  باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که اگر ندانیم کجا ایستاده ایم، رسیدن به نتایج مطلوب در آینده دشوار خواهد بود.

علم و تحقیقات را چگونه می توان برای ایجاد افریقایی بهتر به کار برد؟

ما نیاز داریم که دانشمندان و محققان را به چالش های اجتماعی مرتبط کنیم. چالش های زیادی از جمله شهری شدن بی برنامه و سریع، امنیت انرژی و غذا و تغییر آب و هوا وجود دارند و ما باید دیدگاه  وسیع تری را چه در حوزه های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات  یا زمینه های دیگر داشته باشیم.  ما باید دانشمندان را از این منظر تعلیم دهیم و انجام این کار صرفا با استفاده از کتاب های متنی قدیمی امکان پذیر نیست. نکته کلیدی دیگر تمرکز کردن بیشتر بر علوم پایه از حوزه فضا گرفته تا نانوفناوری است و اگر تخصص هایمان را در این زمینه ها توسعه ندهیم، برای آینده مجهز نخواهیم بود. ما به علم تولید شده در افریقا برای ورود به صحنه های علمی و اجتماعی  در آینده نیاز داریم.

برای تشویق کردن زنان افریقایی جهت مشارکت در حوزه های علم چه باید کرد؟

زمانی که بحث حضور زنان در علوم مطرح می شود، وضعیت در رشته های مختلف متغیر است. با این حال، در سطح جهانی هر چه بیشتر در حوزه علوم جلو می رویم، گسست جنسیتی عمیق تر می شود. برای ترمیم این فرآیند باید محیط جامعه علمی را ترمیم کرد و ترغیب کردن و نظارت بر دختران و زنان به علم فقط بخشی از راهکار برای برخورد کردن با برابری جنسیتی است. ما همچنین باید بر پیشرفت زنان در حوزه علم متمرکز شویم و اطمینان حاصل کنیم که پتانسیل کامل خود را در این زمینه بالفعل می کنیم. ایجاد دسترسی بهتر نیز می تواند کارآمد باشد و برگزاری کنفرانس هایی در این زمینه یکی از این راهکارهاست. همچنین باید به حوزه های برتر علوم توجه داشته باشیم و این موضوع را بررسی کنیم که زنان و مردان دانشمند چگونه می توانند از برابری جنسیتی پشتیبانی کنند. در سطح ورود به حوزه علوم هم مشکل فقط به افریقا محدود نمی شود و این یک معضل جهانی است که همه باید با آن برخورد کنند.

 

ترجمه: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا