درمان و تغییر سبک ‌زندگی در پایین آوردن فشار خون بیمار موثرند

به گزارش ایسنا ، داروسازها می‌توانند نقش مهمی در ارتباط با پزشکان صرف‌نظر از نوع درمان تا حد مطلوب، داشته باشند چرا که می‌توانند به بیماران در ارایه مشاوره‌ تغییر سبک‌ زندگی و تشویق وی به انجام حرکات لازم کمک کنند.

 

به گفته محققان؛ پرفشاری خون عامل اصلی بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و آنوریسم سرخرگ‌ها محسوب می‌شود.

 

در این بررسی، تیم پژوهشی به سرپرستی دانشگاه برونل لندن، با ترکیب دو شیوه‌ بالینیِ کنترل‌ شده‌ اتفاقی، از نتایج به دست آمده‌ تیم پزشک و داروساز، دریافت که هر درمان ضدپرفشاری خون به تنهایی سبب کاهش 7.19 میلی‌متر جیوه فشار‌خون سیستولیک (SBP) می شود و هر جلسه از مشاوره درباره‌ تغییر سبک‌ زندگی به تنهایی منجر به کاهش 5.30 میلیمتر جیوه در فشار‌خون سیستولیک می‌شود.

 

آنان می گویند: این یافته‌ها با داده‌های به دست آمده شش ماهه دو پژوهش در آمریکا طی سال‌های 2008 و 2009 از معالجه‌ 496 بیمار، مورد مقایسه قرار گرفتند.

 

پوتارین کولچایتاناروج، عضو گروه پژوهشی اقتصاد سلامتی دانشگاه برونل لندن و نویسنده‌ مشترک این بررسی، می‌گوید: با ترکیب داده‌های دو دوره‌ آزمایشی فوق، می‌خواستیم به عوامل آسیب رسان حساب ‌نشده‌ بپردازیم و فعالیت‌های فردی را از بسته‌ همکاری که راه به نتیجه‌ موفقیت‌آمیزی می‌برد، جدا کنیم.

 

وی می گوید: نتایج نشان می‌دهند که هر دو عامل یعنی درمان و تغییر سبک ‌زندگی در پایین آوردن فشار خون بیمار موثرند. این بررسی از طرفی برای مراقبان سلامت مفید است تا فواید مشاوره را در نظر داشته باشند و از طرف دیگر برای سیاست‌گذاران تا مزایای مراقبت‌های مبتنی ‌بر کارگروهی (team -based) را نیز بیشتر مورد توجه قرار دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا