کد خبر : 4249 پنج شنبه 28 اسفند 1393 - 11:44:07
مصرف-روغن-زیتون،-مرگ-ومیر-ناشی-از-بیماری‌های-قلبی-را-کاهش-می‌دهد

مصرف روغن زیتون، مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

پژوهشگران اسپانیایی دریافته‌اند روغن زیتون که به عنوان منبع اصلی چربی غذایی در جیره‌ مدیترانه‌ای است، سبب شده تا در مردم این ناحیه نسبت به سایر بخش‌های جهان نرخ کمتر مرگ و میر به ‌علت بیماری‌های قلبی عروقی بروز کند.

به گزارش ایسنا ، پژوهشگران اسپانیایی یک بازبینی گسترده‌ انجام داده‌اند که بر آثار زیست‌شناسیک و بالینی روغن‌ زیتون متمرکز بوده است.

آنان می‌گویند نتیجه‌ این بررسی حاکی از آن است افرادی که به ‌طور معمول روغن‌ زیتون مصرف می‌کنند کمتر دچار بیماری‌های قلب ‌و عروق شامل هیپرتانسیون (پرفشاری خون)، استروک (حمله قلبی) و هیپرلیپیدمی (افزایش چربی خون) می‌شوند.

به گفته آنان، از همین بررسی مشخص شده است که مصرف منظم روغن‌ زیتون به کاهش التهاب، ترومبوز و متابولیسم کربوهیدرات کمک می‌کند.

محققان می گویند از گستره‌ وسیع آثار آنتی‌آتروژنیک همراه مصرف روغن‌ زیتون می‌توان در توجیه پایین‌ بودن میزان مرگ‌ومیر قلب ‌و عروق به ‌رغم وجود فراوانی بالای عوامل خطرساز بیماری کرونر در کشورهای مدیترانه‌ای جنوب شرق اروپا نسبت به کشورهای دیگر غربی استفاده کرد. خاصیت آنتی‌آتروژنیک روغن‌ زیتون این است که از سفت شدن سرخرگ‌ها و ایجاد آتروسکلروز جلوگیری‌ می‌کند.

این بررسی در نشریه‌ "Pharmacological Research" منتشر شده است.

کلید واژه ها: روغن زیتون - بیماری‌های قلبی -