بررسی ارتباط وایکینگ ها و دنیای اسلام

مطالعات و پژوهش های جدیدی که روی یافته های به دست آمده از حفاری های باستان شناسی در یک مقبره متعلق به قرن نهم میلادی در سوئد انجام شد ، دستاوردهای مهمی در رابطه با ارتباطات تجاری – فرهنگی تمدن اسلامی و مناطق اسکاندیناوی را در پی داشت .  این آثار که در یک مرکز اصلی تجارت وایکینگ ها با نام بیرکا Birka در کشور سوئد کشف شده بودند ، نشان دهنده ارتباط وایکینگ ها با دنیا اسلام و تمدن اسلامی است . این سایت باستانی در حدود یک صد سال پیش حفاری شده بود ولی یافته های آن تا کنون مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته بود .

این حلقه زینتی با یک نگین شیشه ای بنفش رنگ که پیش تر از این اعلام شده بود از جنس آمتیس amethyst یا یاقوت ارغوانی  ساخته شده ؛ تزئین شده است . مطالعات جدید انجام شده روی این نگین انگشتری ، نشان دهنده وجود عبارت عربی "  الی الله  "  روی سطح آن است . مطالعات و اسکن های میکروسکوپی انجام شده روی این انگشتر ، نشان می دهد که این انگشتر پیش از دفن شدن به همراه زنی که مقبره وی در حفاری های باستان شناسی کشف شده ، دارای صاحبان معدودی بوده و چندان مورد استفاده قرار نگرفته بود . این سند باستان شناسانه نشان دهنده وجود  ارتباطات مختلفی بین تمدن اسلامی و وایکینگ ها بوده و از این نظر دارای اهمیت است که پیش از این شواهدی که نشان دهنده ارتباط دو تمدن باشد ، به ندرت کشف شده است .

در همین زمینه سباستین وارملاندر Sebastian Wärmländer زیست فیزیکدان دانشگاه استکهلم Stockholm University اعلام کرد : " این سند تاریخی بسیار ارزشمند بوده و تنها نمونه از آثار باستانی کشف شده در سراسر اسکاندیناوی است که دارای کتیبه ای به زبان عربی بوده و از این نظر بسیار با ارزش است . "

نتایج این تحقیقات در آخرین شماره مجله علمی Scanning منتشر شده است و وب سایت علمی Science News نیز شرح کامل اقدامات و نتایج به دست آمده در این مطالعات را انعکاس داده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا