اینترلوکین ۲۲ کلید درمان اختلالات متابولیک

سینا پرس: ارتباط بین میکروب های دستگاه گوارش تغییریافته و اختلالات متابولیک مانند چاقی، دیابت و بیماری های قلبی ثابت شده است. نقص در حفاظت موانع موکوزی ممکن است اندوتاکسمی سیستمی ایجاد کند که  به التهاب می انجامد و در نهایت منجر به سندرم های متابولیک می شود.در این میان اینترلوکین 22 نقش های ضروری در ایمنی ضد میکروبی و حفاظت از موانع موکوزی درون روده بازی می کند.

در گزارشی که در مجله Nature چاپ شده است، ارتباط بین اینترلوکین 22 و اختلالات متابولیک مورد بررسی قرار گرفته است. محققان به این نتیجه رسیدند که ترشح اینترلوکین 22 از لنفوسیت های ذاتی و لنفوسیت های T CD4 در موش های چاق در موقعیت های مختلف ایمنی بخصوص در روده در حین عفونت با سیتروباکتر رودنتیوم مختل شده است.

محققان دریافته اند که در شرایط نقص گیرنده اینترلوکین 22 ، موش هایی که بصورت ژنتیکی چاق هستند و موش هایی که با رژیم غذایی پر چربی، چاق شده اند، بیشتر در معرض اختلالات متابولیکی هستند.

اینترلوکین 22 فواید متابولیک متنوعی دارد، همانطور که حساسیت انسولین را بالا می برد، موانع موکوزی دستگاه گوارش و عملکرد های اندوکراین را حفظ می کند و اندوتاکسمی و التهاب مزمن را کاهش می دهد و در عین حال متابولیسم چربی در کبد و بافت های چربی  راتنظیم می کند.

به همین علت محققان اینترلوکین 22 را به عنوان یک هدف درمانی در بیماری های متابولیک شناسایی کرده اند.