تجهیز آزادراه تهران-رشت و 150خودرو عمومی به «سامانه ارتباطات هوشمند خودرو»

مهندس حبیب رستمی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این طرح با حمایت مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اجرایی شده است، گفت: این طرح با کسب دانش فنی به کارگیری فناوری اطلاعات برد کوتاه اختصاصی برای دسترسی‌های بی سیم در دو بخش ارتباطات خودرو با خودرو و ارتباط خودرو با تجهیزات کنار مسیر طراحی و پیاده سازی شده است.

وی با بیان اینکه این طرح با عنوان سامانه ارتباطات هوشمند خودرو عرضه شده است، اظهار داشت: این طرح به منظور ارتقای ایمنی رانندگی، بهبود جریان ترافیک و حفظ محیط زیست در مسیرهای درون و بیرون شهر اجرایی شده است.

رستمی به جزئیات این سامانه اشاره و خاطرنشان کرد: این سامانه شامل دو بخش ارتباطات خودرو با خودرو و ارتباطات خودرو با تجهیزات کنار مسیر است که برای این منظور سخت افزارهای لازم جهت اجرای کاربردهای مورد نظر شامل واحدهای درون شهری و تجهیزات کنار مسیر طراحی و ساخته شده است.

مجری طرح با اشاره به قابلیت‌های تجهیزات کنار مسیر این سامانه خاطرنشان کرد: این تجهیزات قابلیت پرداخت الکترونیکی عوارض تردد خودروها، ردیابی خودروهای عبوری و جمع آوری داده‌های ترافیکی، هشداردهی ورود خودرو از مسیر فرعی به جاده اصلی،‌ اعلام وضعیت ترافیکی جاده در نقاط خارج از دید راننده، به‌روزرسانی تابلوهای پیام‌رسان متغیر، اعلام وضعیت جاده به لحاظ محدودیت ترافیکی و پدیده‌های هواشناسی دارد.

وی اعلام توقف ناگهانی یک خودرو به خودروهای پشت سر، ‌هشداردهی عبور خودروهای فوریتی- امدادرسان به خودروهای واقع در مسیر و اعلام رخداد تصادف را از قابلیت‌های تجهیزات بخش ارتباط خودرو با خودرو این سامانه نام برد.

این محقق ، مرکز CCR‌ را از دیگر بخش‌های این سامانه عنوان کرد و افزود: مرکز CCR به منظور مدیریت ارسال و دریافت داده‌های پیام خودرویی طراحی شده است.

رستمی از اجرای طرح پایلوت این سامانه در آزاد راه تهران – رشت و بخشی از شهر قروین خبر داد و خاطرنشان کرد: برای بومی‌سازی این دانش فنی و آزمون عملی تعدادی از کاربردهای سامانه ارتباطات هوشمند خودرو، طرح پایلوت این طرح با نصب تجهیزات مورد نیاز در 22 نقطه از مسیر آزاد راه تهران – رشت و 9 نقطه در شهر قزوین اجرایی شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای پایلوت این طرح از تابستان 92 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: علاوه بر آن نرم‌افزارهای پایه و کاربردی مورد نیاز این سامانه نیز توسعه یافته‌اند.

مجری یادآور شد: در اولین مرحله از اجرای فاز آزمایشی این طرح تعداد 150 دستگاه خودرو عمومی که در مسیر پایلوت تردد منظم داشتند، با نصب تجهیزات سامانه درون خودرو (OBU) به صورت داوطلبانه در اجرای پایلوت مشارکت داشته‌اند.

به گفته وی با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط چون ادارات کل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌های البرز، قروین، تهران و گیلان شهرداری تهران و قزوین و همچنین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور این سامانه مورد ارزیابی در شرایط عملیاتی قرار گرفته است.

رستمی همچنین یادآور شد: در اجرای پایلوت این طرح، زیر ساخت لازم برای اجرای کاربردهای تجهیزات کنار مسیر این سامانه در 32 نقطه ایجاد شده است.

مجری طرح ابراز امیدواری کرد که با ترسیم نقشه راه توسعه این فناوری زمینه توجه بیشتر به این فناوری در برنامه‌های توسعه‌ای کشور برای رسیدن به ایمنی مطلوب جاده‌ها در افق 1404 فراهم شود.

 طرح سامانه ارتباطات هوشمند خودرو رتبه سوم پژوهش‌های توسعه‌ای را در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی کسب کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا