ابتکار: دریاچه ارومیه نماد صلح و دوستی میان ملل مختلف است

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز چهارشنبه در مراسم امضای سند همکاری اجرای فاز دوم احیای دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی افزود: دومین مرحله همکاری با سازمان ملل و کشور ژاپن با موضوع کشاورزی پایدار برای احیای دریاچه ارومیه را آغاز کردیم.

وی اظهار کرد: مرحله اول این طرح با کارنامه قابل قبول پیشرفت که در این زمینه از ژاپن و سازمان ملل برای همکاری تشکر ویژه داریم.

ابتکار ادامه داد: اینکه حرکت ما در راستای احیای دریاچه ارومیه تاکنون دارای فراز و نشیب های زیادی بوده اما قابل قبول است از این رو وارد مرحله دوم همکاری با دولت ژاپن شدیم.

معاون رییس جمهوری افزود: دولت در سال 93 توجه ویژه ای به احیای تالاب های مهم کشور داشته که نتایج خوبی هم به دست آمده است.

ابتکار به اقدامات انجام شده در تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که در این حوزه آبی انجام شده این تالاب همچنان در حال آبگیری است.

وی افزود: همچنین با حذف موانع در راستای آبرسانی به تالاب هامون از ابتدای سال جاری تاکنون این تالاب هشت ماه آب داشته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همکاری ایران با ژاپن در زمینه احیای تالاب انزلی نیز همچنان ادامه دارد و مراحل عملیاتی این پروژه آغاز شده و برخی اقدامات اجرایی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: برای احیای تالاب پریشان در استان فارس نیز با همکاری مردم اقدامات سازنده ای انجام شده که مهمترین آن متوقف کردن چاه های غیرمجاز است.

به گفته وی برای تالاب های بختگان، گاوخونی و شادگان نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

ابتکار تاکید کرد: در مورد دریاچه ارومیه توجه دولت جدی تر بود از این رو برنامه احیای این دریاچه تدوین و اعتباراتی برای آن تعیین شد که بر این اساس پروژه کشاورزی پایدار که در حال اجرا با همکاری دولت ژاپن است در دل پروژه بزرگ احیای دریاچه ارومیه قرار دارد.

وی گفت: در فاز اول و دوم پروژه کشاورزی پایدار 75 روستا تحت پوشش قرار می گیرد که امیدواریم با همکاری بیشتر با سازمان ملل و دولت ژاپن پوشش 10 درصدی روستاها را در سال 94 به 30 درصد برسانیم که امیدواریم این حرکت نقش موثری در احیای دریاچه ارومیه داشته باشد.

به گفته وی اکنون 10 درصد از پهنه روستاهای حوزه دریاچه ارومیه تحت پوشش اجرای پروژه کشاورزی پایدار هستند.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا