تسکین درد مفاصل و تصلب شرایین با کنگر فرنگی و فلفل قرمز

سندرم روده تحریک پذیر(IBS) یکی از شایع ترین اختلال های دستگاه گوارش است؛ این سندروم با درد و احساس ناراحتی در شکم همراه با اختلال در اجابت مزاج به صورت اسهال و یبوست متناوب مشخص می شود.

آمارها نشان می دهد حدود 5 تا 10 درصد جمعیت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مبتلا به (IBS) هستند که بیشتر در زنان و حداکثر شیوع آن در دهه سوم و چهارم عمر است.

استفاده از گیاهان دارویی برای برطرف کردن علایم (IBS) مرسوم است. پژوهشگران شرکت دانش بنیان باریج اسانس برای درمان این سندروم قطره خوراکی به نام گاسترولیت تولید کرده اند. این قطره حاوی اسانس آویشن شیرازی( (Zataria multiflora است و با داشتن مواد موثره ای مانند تیمول و کارواکرول برای درمان علایم سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد.

آویشن دارای خواص ارزشمند زیادی است. این گیاه یک ضد عفونی کننده قوی در عفونت های دستگاه تنفسی، عفونت های دهان، لثه و روده است؛  همچنین آویشین یک محرک اشتها است و برای افراد مبتلا به مشکل های سیستم گوارشی و در دوران نقاهت بیماری ها مفید است.

براساس نتایج حاصل از یک مطالعه، دیده شده است که گاسترولیت در درمان تمام علایم (IBS) موثر است و اکثر بیماران از مصرف آن رضایت دارند.

مبارزه با تصلب شرایین با کمک کنگر فرنگی

قرص« آترومد-بی» از دیگر محصول های این شرکت است. این قرص حاوی عصاره کنگر فرنگی بوده و دارای مواد موثره‌ای مانند مشتقات اسید کافئیک از جمله اسید کلروژنیک و سینارین است و برای پیشگیری از تصلب شرایین(یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در دنیا) ، کاهش کلسترول،LDL، تری گلیسیرید، افزایشHLD و کاهش قند خون مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه گیاهان متعددی برای کنترل و درمان فاکتورهای خطر قلبی عروقی مطرح هستند اما آنچه گیاه کنگر فرنگی(Cynara scoolymus) را از بقیه گیاهان دارویی متمایز کرده، اثرهای بالقوه مفید آن در کنترل و درمان فاکتورهای مختلفی مانند دیابت و هایپرکلسترومی است. این گیاه با کاهش کلسترول برای پیشگیری از تصلب شرایین و کاهش هزینه درمانی مفید خواهد بود.

در چندمطالعه اثرهای صفرا آور مدر، ملین، کاهش دهنده چربی و قند خون، آنتی اکسیداتیو و محافظت از کبد، کنگر فرنگی کاملا بررسی شده است.

قرص آترومد-بی علاوه بر اثرهای ذکر شده دارای اثرهای آنتی اکسیدان و محافظ کبد بوده و در کاهش علایم سندروم روده تحریک پذیر(IBS) و بهبود سو هاضمه عملکردی نیز به کار می رود.

 قطره خوراکی گاسترولیت حاوی اسانس آویشن شیرازی( (Zataria multiflora است و با داشتن مواد موثره ای مانند تیمول و کارواکرول برای درمان علایم سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد. 

شمعدانی عطری؛ سپری در مقابل افسردگی

امروزه افسردگی از شایع ترین اختلال های روانپزشکی است که می تواند موجب افت عملکرد فرد در زمینه های شخصی و اجتماعی و عدم احساس لذت و ایجاد فشار عاطفی شود. از نشانه های اختلال افسردگی اساسی می توان به خلق افسرده همراه با اختلال خواب، کاهش علاقه یا لذت، احساس گناه یا بی ارزش بودن، تغییرهای میزان انرژی یا خستگی، اختلال تمرکز و توجه، تغییرهای اشتها و وزن، اختلال های روانی حرکتی و تفکرهای خودکشی اشاره کرد.

محققان این شرکت برای مبارزه با این بیماری موفق به تولید قطره خوراکی از  اسانس شمعدانی عطری ( roseum  Pelargonium) شدند. این قطره خوراکی از مواد موثره ای مانند سیترونلول، ژرانیول و ایزومنتون بهره می برد.

در مطالعه های گوناگون تاثیر آن به اثبات رسیده است. در مطالعاتی که روی موش های سفید آزمایشگاهی صورت گرفته اثر ضد افسردگی اسانس ژرانیوم از طریق مکانیسم های پیش سیناپسی مورد تایید قرار گرفته است. همچنین در مطالعه ای دیگر میزان بهبودی با اسانس ژرانیوم بسیار بیشتر از کپسول فلوکستین گزارش شده است.

جلوگیری از ریزش مو با کمک اکلیل کوهی

محلول تقویت کننده مو و ابرو (لوسیون موضعی رزماری) از دیگر محصول های تولیدی این شرکت است. این محلول از گیاه اکلیل کوهی تهیه شده و به صورت قطره های 30 میلی لیتری عرضه می شود. این لوسیون با داشتن مواد موثره ای مانند او8سینئول، آلفاپینن، کامفن، لینالول، لیمونن برای جلوگیری از ریزش موی سر و تقویت آن، جلوگیری از ریزش ابرو و تقویت ابرو و همچنین درمان شوره سر به کار می رود.

اسانس رز ماری باعث دیلاتاسیون یا گشاد شدن عروق، بهبود گردش خون محیطی و تغذیه بهتر فولیکول مو می شود. رزماری از طاسی زودرس جلوگیری می کند و برای پیشگیری از شوره سر نیز بکار می رود و باعث بهبود رشد و حالت موها می‌شود.

بعد از چهار هفته استفاده درست و منظم، معمولا قطع ریزش مو مشخص می شود و با ادامه مصرف، رشد موهای جدید تحریک خواهد شد. لوسیون رزماری موجب ضخیم شدن موهای کرکی و نازک می شود. مصرف رزماری، عارضه ای ندارد و بر خلاف داروهای موجود در بازار، قطع مصرف رزماری با ریزش مو همراه نیست.

تسکین درد مفاصل با فلفل قرمز

کرم کپکس از دیگر محصول های این شرکت است. این کرم موضعی حاوی عصاره فلفل قرمز است و با داشتن ماده موثره ای به نام کپسایسین در درمان درد و گرفتگی عضله های ناحیه شانه، بازو، ستون فقرات و پاها، اوستئوآرتریت و آرتریت روماتوئید، دردهای عصبی بعد از زونا و تسکین درد در نورپاتی دیابتی کاربرد دارد.

کپسایسین موجود در فلفل قرمز موجب تحریک اختصاصی فیبرهایC بدون میلین اعصاب آوران می شود و ذخایر مادهP را تخلیه می کند که موجب کاهش یا توقف انتقال محرک های دردناک از فیبرهای اعصاب محیطی به مراکز بالاتر می شود. در بیماری مبتلا به دردهای عصبی بعد از زونا، نوروپاتی دیابتی و آرتروز، درمان با کپکس موجب تسکین بهتر درد شده و عوارض جانبی سیستمیک بر جای نمی گذارد. کپکس به دلیل افزایش جریان خون موضعی می تواند اثرهای ضد التهابی نیز داشته باشد، از اینرو مصرف عصاره فلفل قرمز در مراجع معتبر پزشکی برای درمان اوستئوآرتریت توصیه شده است.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا