ساختار اشک چشم با احساسات تغییری نمی‌کند

مدتهاست در شبکه های اجتماعی مطلبی باعنوان پژوهش در خصوص ساختار اشک چشم و تغییر آن با احساسات پخش شده است . پروفسور محسن بهمنی کشکولی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره به خبرنگار سیناپرس گفت: متاسفانه برخی مطالب غیر علمی با عنوان های مختلف و نقل قول از افراد پخش می‌شود که پایه و اساس علمی ندارد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم خاطرنشان کرد: درچشم دو سیستم ترشحی وجود دارد ؛یکی غده اصلی اشکی که در بخش خارجی پلک فوقانی است و مسئولیت تولید اشک را برعهده دارد و دیگری غدد ریزتری در پلک فوقانی  دربخش عمقی هستند که ترشحات پایه ای را انجام می‌دهند یعنی همان اشکی که بدون هیچ گونه تحریکی به وجود می آید و همه اینها توسط اعصاب مغزی ترشح می شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: به طور کلی یک سری اعصاب حسی در بخش سفیدی . سیاهی چشم و در بخش بیرونی و پلک ها وجود دارد که هرگونه تحریک آنها میتواند باعث تحریک ناحیه مرکزی  تولید اشک شود که به اینها تحریکات فیزیکی میگویند،از طرف دیگرتحریکاتی مانند غم،شادیو ….که توسط تحریک غده هیپوتالاموس به وجود می آید باعث تولید اشک می‌گردد.

پروفسور کشکولی افزود: چشمها دارای سه لایه اشکی هستند،اولین لایه برای محافظت از چشم بوده و وظیفه این لایه، پوشاندن لایه آبی و به وجود آوردن یک سد آب گریز است. این لایه با احاطه لایه آبی، مانع سرازیر شدن اشک روی گونه می شود. صاف نگه داشتن پرده اشکی و کم کردن تبخیر اشک نیز از وظایف این لایه است که این لایه سطحی چربی مانندی است.

همچنین لایه وسطی این لایه شامل آب، پروتئین های مختلف و بعضی هورمون ها و آنزیم ها، سلول های ایمنی، سدیم، پتاسیم و اوره است. بعضی از این مواد در مبارزه با عوامل میکروبی نقش دارند. این لایه را غدد اشکی موجود در پلک ها ترشح می کنند و علاوه بر کنترل عوامل میکروبی، در تمیز نگه داشتن چشم و شستشوی آن نقش دارد.از سوی دیگر لایه درونی کگه به موسین(موکوزی) داخلی ترین لایه پرده اشک است که به وسیله ملتحمه تولید می شود و ترشحات مخاطی دارد. این لایه مخاطی، لایه ای آبدوست است که به لایه آبی اجازه می دهد راحت روی سطح چشم پخش شود و در نتیجه به مرطوب ماندن چشم ها کمک می کند. اگر این لایه وجود نداشته باشد، اشک به چشم نمی چسبد. این لایه در تماس مستقیم با قرنیه است.

متاسفانه برخی مطالب غیر علمی با عنوان های مختلف و نقل قول از افراد پخش می‌شود که پایه و اساس علمی ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: بنابراین باید این لایه ها در تمامی نژاد انسان ها یکسان است و فقط در موارد خاص مثل بیماران دیابتی و دچار خشکی چشم متفاوت است اما اینکه نوع ساختار اشک در حالتهای مختلف متفاوت باشد پایه علمی ندارد و حتی کسانی که اداعا میکنند از چشمهایشان اشک،نخ و الماس و…خارج می گرددیک ادعای غیرعلمی است و حالت سایکولوژیک دارد.

پروفسور محسن بهمنی کشکولی در پاسخ به اینکه سیستم اشکی در کودکان چگونه است ،گفت: کودکان در 20الی 30روز اول زندگی شان هیچ اشکی تولید نمی‌کنند و نوزادانی که در ماه اول گریه کنندو اشک داشته باشند بسیار نادر است.

وی تاکیدکرد: آغاز تولید اشک در کودکان سه هفته پس از تولد اتفاق می‌افتد. به همین دلیل اغلب کودکان در یک ماه اول پس از تولد، گریه ی بدون اشک دارند.

اشک پس از تولید به وسیله غدد تولیدکننده اشک باید سطح چشم را مرطوب کرده، یک لایه حفاظتی جلوی چشم ایجاد کند و سپس توسط سیستم تخلیه اشکی به داخل بینی تخلیه شود، زیرا چشم از طریق سیستم تخلیه اشکی با بینی در ارتباط است. از طرف دیگر، کارکرد صحیح پمپ تخلیه اشکی وابسته به عملکرد صحیح عضلات پلک، مژه‌ها و در نهایت، قرار گرفتن صحیح بافت‌های اطراف چشم در محل طبیعی خودشان است.بنابراین به والدین توصیه میکنیم نگران این مشکل نباشند تا کودک این سن را سپری کند و بعد علائم را بررسی و در صورت مشکل به پزشک مراجعه کنند.

گفتگو: فرگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا