آیا شاهدانه می تواند آلزایمر را درمان کند؟

محققان انستیتوی سالک نشان داده اند که تترا هایدروکانابینول یا THC و سایر ترکیبات موجود در شاهدانه می توانند به عنوان ابزارهایی برای پاک سازی پروتئین های سمی به نام آمیلوید بتا به کار گرفته شوند. این پروتئین یکی از عواملی است که به صورت مستقیم با بیماری آلزایمر ارتباط دارد. به این ترتیب این تحقیقات دیدگاه جدیدی را درباره این که التهابات درونی در این اختلال عصبی چگونه عمل می کنند ارائه داده و می تواند منجر به ساخت دارویی جدید برای آن شود.

اثر حفاظتی شاهدانه در طی آزمایش های این گروه، در محیط آزمایشگاهی و بر روی سلول های عصبی به خوبی نشان داده شده است ولی هنوز کاملا واضح نیست که این فرایند را می تواند بر روی انسان نیز به صورت کامل موثر یافت یا خیر.

اثر حفاظتی شاهدانه در طی آزمایش های این گروه، در محیط آزمایشگاهی و بر روی سلول های عصبی به خوبی نشان داده شده است ولی هنوز کاملا واضح نیست که این فرایند را می تواند بر روی انسان نیز به صورت کامل موثر یافت یا خیر. علاوه بر این نیز دیگر مشکل این تحقیقات این است که به هیچ عنوان در آن سخنی درباره اثرات منفی احتمالی مشتقات شاهدانه بر روی تسریع فرایند پیری به میان نیامده است.

دیوید شوبرت به عنوان راهبر این تحقیقات در این باره می گوید: «ما نخستین تحقیقاتی را انجام دادیم که اثرات شاهدانه بر روی هر دو مورد التهاب و غلبه بر آمیلوید بتا را بر روی سلول های عصبی مورد بررسی قرار داده است.» به این ترتیب می توان گفت که هنوز برای ادعای این که دارویی جادویی برای درمان آلزایمر طراحی شده است، بسیار زود خواهد بود و حتی دادن لقب یک قیاس حفاظتی به این پروژه نیز چندان مناسب نخواهد بود و برای این کار به تحقیقات پیشرفته تری نیاز خواهد بود.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا