دگرگونی در دندانپزشکی با بهره گیری از سلولهای بنیادین

ترمیم دندانهای آسیب دیده میلیونها تن در سراسر جهان را درگیر خود می کند. حالا اما محققان دانشگاههای هاروارد و ناتینگهام به فکر استفاده از مواد زیستی جدیدی افتاده اند که با تحریک سلولهای بنیادین، ترمیم طبیعی و البته خودکار دندانها را موجب می شوند.

سالانه دندانپزشکان در سراسر جهان با استفاده از مته های مخصوص به سراغ صدها میلیون حفره دندانی در سراسر جهان رفته تا بدین ترتیب پوسیدگی آنها را برطرف کنند اما تحقیقات نشان می دهد که معمولا بین 10 تا 15 درصد از این ترمیم ها نتیجه رضایت بخشی به همراه ندارند که این روند به وارد آمدن آسیبهای جدی به بافت نرم مرکز دندان منجر می شود. این بخش از دندان شامل رگهای خونی، عصبها و بافت ارتباط آن است.

از آن گذشته دستکاری ریشه با هدف ترمیم دندان به ضعیف شدن این عضو منجر می شود که در بسیاری از موارد دندانپزشک چاره ای جز کشیدن دندان ندارد. اما آنچه که این محققان تولید کرده اند نوعی ماده زیستی سنتزی محسوب می شود که رشد سلولهای بنیادین در ساقه دندان را تحریک می کند.

استفاده از این ماده برای ترمیم دندان کار بسیار راحتی است و دندانپزشک تنها باید آن را به دندان تزریق کرده و با نور ماورای بنفش سفت کند.

منبع: popsci