نخستین مسافر مریخ اکنون در کنار ماست!

شگفتی های سفر به فضا و آنچه یک فضانورد در طول اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تجربه می کند، برای بسیاری از مردم جذاب و خواندنی است.در موزه ملی دریانوردی در گرینویچ، با کریستوفر فرگوسن برای شنیدن تجربه های شگفت‌انگیز سفرهای فضایی وی همراه می شویم.

کریستوفر فرگوسن در نخستین مأموریت فضایی خود (STS-115) در سپتامبر 2006، خلبان شاتل فضایی آتلانتیس بود. نوامبر 2008 فرگوسن، فرماندهی مأموریت STS-126 با شاتل فضایی اندیور را برعهده داشت. وی در مأموریت فضایی STS-135 در ژوئیه 2011 که مأموریت نهایی برنامه شاتل فضایی آمریکا محسوب می شد، بار دیگر به عنوان فرمانده مأموریت انتخاب شد.

فرگوسن در سال 2011 از ناسا بازنشسته شد و اکنون به عنوان مدیر بخش خدمه و مأموریت های برنامه تجاری فضایی شرکت بوئینگ، مشغول فعالیت است.

قبل از آغاز فعالیت به عنوان یک فضانورد، شما خلبان نیروی دریایی بودید. عشق به پرواز چگونه در شما شکل گرفت؟

فکر می کنم پدرم الهام‌بخش من در این خصوص بود. باهم برای تماشای هواپیماها می رفتیم و (هواپیمای) مدل می ساختیم. سپس به مدرسه هوانوردی رفتم و سال ها به عنوان خلبان در نیروی دریایی بودم.

شما مسیر پرواز را با فضاپیما ادامه دادید. کمی در مورد مدرسه فضانوردی صحبت کنید.

یک برنامه دو ساله برای تربیت و آموزش فضانوردان که نحوه کار فضاپیماها در فضا، مکانیک مداری و شیوه زندگی در فضا را می آموزند. سپس به هر داوطلب، شغلی در دفتر فضانوردان داده می شود که هرکدام در حوزه خاصی است تا سرانجام، فرد برای یک مأموریت فضایی انتخاب شود.

پس از این زمان، یک دوره آموزش یکساله دیگر آغاز می شود که به آن تمرینات مخصوص مأموریت گفته می شود، فضانورد وظیفه اصلی خود در مأموریت فضایی را بطور کامل یاد می گیرد. برای من، این دوره مثل مدرسه یا کار نبود، رویایی بود که به حقیقت پیوست.

ناسا شما را برای پرواز با آتلانتیس، به عنوان مأموریت نهایی برنامه شاتل فضایی در سال 2011 انتخاب کرد. آن زمان چه حسی داشتید؟

مرزبندی در ISS درست مانند مرزهای کشورها بر روی زمین است؛ با عبور از مرز، همه چیز از جمله زبان تغییر می کند.

این مسأله واقعا باعث افتخار بود که من هم می توانستم بخشی از این برنامه باشم. در فضا همیشه چیزهای بیشتری برای دیدن، کارهایی بیشتری برای انجام دادن و مطالب بیشتری برای یاد گرفتن وجود دارد.

از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) هم صحبت کنید.

آخرین سفر من به ISS حدود 5 سال قبل بود، اما در مجموع 3 بار به ایستگاه فضایی سفر کردم و بزرگ شدن آن را شاهد بودم؛ این مسأله درست مثل ساختن یک زیردریایی است، درحالیکه درون آن زندگی می کنید. چطور می توانید خانه خود را بزرگتر کنید، درحالیکه نمی توانید از آن خارج شوید؟ پس باید آن را از داخل بسازید؛ با ایجاد یک ماژول جدید، خانه شما به اندازه یک اتاق بزرگتر می شود.

مرزبندی ایستگاه فضایی چیست؟

مرزهای ملی در وسط ایستگاه فضایی بین‌المللی هم وجود دارد؛ روسیه نیمه خود را دارد و آمریکا و سایر شرکای بین‌المللی هم نیمه دیگر را در اختیار دارند.مرزبندی در ISS درست مانند مرزهای کشورها بر روی زمین است؛ با عبور از مرز، همه چیز از جمله زبان تغییر می کند.

آیا امکان سفر به مریخ وجود دارد؟

سفر به مریخ با چالش های فنی فراوانی روبرو است، اما هیچ مشکلی نیست که نتوانیم بر آن غلبه کنیم.فکر می کنم، نخستین انسانی که گام بر مریخ خواهد گذاشت، اکنون درحال راه رفتن روی زمین است. شاید پنج سال بیشتر نداشته باشد، اما درحال حاضر کنار ماست.

 

منبع: firstnews.co.uk

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا