افزایش طول‌عمر مبتلایان به نوعی تومور مغزی با واکسن کزاز

به گزارش ایسنا، پزشکان موسسه سرطان دوک در بررسی انجام شده روی شش بیمار مبتلا به «گلیوبلاستوم» دریافتند که سه نفر از این بیماران پس از دریافت واکسن کزاز طول عمر بیشتری داشتند. «گلیوبلاستوم» نوعی تومور مغزی است که اطلاعات و پیش‌آگهی‌ها در مورد آن بسیار ضعیف است. تزریق واکسن کزاز به منظور تقویت ایمنی‌درمانی و مورد هدف قرار دادن نوعی ویروس در این تومور انجام می‌شود. تحقیقات پیشین نشان داده که تومورهای گلیوبلاستوم حامل گروهی از سیتومگالوویروس‌ها هستند که در اطراف بافت مغز وجود ندارند. این وضعیت ضرورت ایمنی‌درمانی را ایجاب می‌کند اما از سوی دیگر ایمنی‌درمانی، توانایی سیستم ایمنی بدن خودِ بیمار را برای کمک به تخریب سلول‌های سرطانی مهار می‌کند.

«کریستن باتیچ» از دانشگاه دوک و نویسنده این مطالعه گفت: از آنجایی که متوسط بقای عمر در بیمارانی که وجود این تومور در آن‌ها تشخیص داده شده 12 تا 15 ماه است، مشاهده کردیم تزریق واکسن کزاز در سه بیمار طول عمر آنان را نسبت به گروه دیگر افزایش داد.

در این بررسی 12 بیمار مبتلا به گلیوبلاستوم به دو گروه تقسیم شدند. شش نفر از آنان واکسن کزاز دریافت کردند و به شش نفر دیگر شبه دارویی تزریق شد. روز بعد، تمامی 12 بیمار تحت درمانی به نام ایمنی درمانی سلول دندریت قرار گرفتند. در این روش از سلول‌های دندریت استفاده می‌شود که به سیستم ایمنی آموزش می‌دهد تا به یک عامل عفونی خاص واکنش نشان دهد.

متخصصان سپس گلبول‌های سفید خون بیماران را خارج و رشد سلول‌های دندریت در این نمونه‌ها را تحریک کرده و آن‌ها را با آنتی‌ژنی که سیتومگالوویروس‌ها در تومورهای گلیوبلاستوم مورد هدف قرار می‌دهند، پر کردند. پس از آن، واکسن سلول دندریت به بیمار مبتلا به سرطان تزریق شد. هدف از این کار هشدار به غدد لنفاوی است تا تومورهای مملوء از سیتومگالوویروس‌ها را پیدا کرده و مورد حمله قرار دهند.

به گزارش خلیج تایمز، به گفته متخصصان یکی از این بیماران با همین شیوه پس از گذشت 9 سال از شروع درمان همچنان در قید حیات است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا