PET SCAN ؛ امیدی تازه در تشخیص آلودگی به HIV

به گزارش باشگاه خبرنگاران برای فهمیدن اینکه کسی مبتلا به HIV است،‌خون یا بزاق فرد را گرفته و آن را جهت یافتن ویروس HIV تست می‌کنند. این روش سریع برای تشخیص HIV در بیماران خالی از خطا نیست. گاهی مصرف داروهای ضد HIV یا داشتن سیستم ایمنی قوی موجب می‌شود که میزان این ویروس آنقدر کم باشد که این تست‌ها نتوانند وجود این ویروس را تشخیص دهند. بنابراین دانشمندان به دنبال یافتن بخش‌هایی در بدن انسان افتاده‌اند که تمرکز ویروس HIV در آن مناطق بیشتر بوده و تشخیص بیماری را ممکن سازند.

در مطالعه جدید که توسط تیمی از مهندسان علوم زیستی دانشگاه Emory انجام شده توانسته‌اند بخش‌هایی را در بدن میمون ها کشف کنند که منابع ویروس‌های HIV هستند. به ویروس HIV در میمون‌ها SIV گفته می‌شود.

محققان برای یافتن این منابع ویروسی در میمون‌ها از ابزارهای قدیمی به روش جدید بهره بردند. آنها مقادیر کمی از مواد رادیو اکتیو مخصوص را به میمون‌های آلوده تزریق کردند که این مواد تنها به سلول‌های آلوده به HIV متصل می‌شوند.

سپس با استفاده از تابش ذرات پوزتیرون (روش PET  SCAN) این سلول‌های آلوده به ویروس را که رادیو اکتیوی شده بودند به نمایش درآوردند.

دانشمندان به وضوح توانستند متوجه شوند که کدام بافت‌ها بیشترین میزان آلودگی با ویروس HIV را دارند.

بعضی از بخش‌های بدن مانند: گره‌های لنفی، روده و دستگاه تناسلی در میمون‌های نر به عنوان بخش‌هایی که در آن‌ها میزان تمرکز ویروس بیشتر است شناخته می‌شدند و بنابراین با دیدن تمرکز ویروس‌ها در این نواحی متعجب نشدند. اما درگیر بودن نواحی دیگری مانند حفرات بینی و ریه‌ها با ویروس HIV برای آن‌ها غیر منتظره بود آن ها برای این یافته‌ علمی جدید دوباره نمونه‌های کوچکی را از بافت‌هایی بر داشتند که میزان بالایی از ویروس HIV را داشتند و آن‌ها را با همان بافت ها در میمون‌های سالم مقایسه کردند.

درمان‌هایی که در حال حاضر برای بیماران HIV وجود دارد ارگان‌های به خصوص را در بدن بیماران مورد هدف قرار نمی‌دهد. برخی درمانها و داروهای موجود قدرتمند هستند و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی نمی‌توانند آنچنان که مورد نظر است موثر واقع شوند این تحقیق محققان را امیدوار ساخته که منابع ویروس HIV را در بدن انسان هم شناسایی کرده و درمان‌های جدیدی برای این بیماری کشف کنند که بتوانند منابع ویروسی را مستقیما در انسان مورد هدف قرار داده و با تولید داروهایی موثر این ویروس را در بدن بیماران به طور کامل از پا درآورند.