ارتباط زود ایستادن شیرخواران با توانایی شناختی آنان در کودکی

کارشناسان دریافته اند که تاخیرهای قابل توجه شیرخواران در رسیدن به پایه های رشد حرکتی مانند چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن، می تواند نشانه ای دال بر اختلال رشد در دوره کودکی آنها باشد. 
اما محققان آمریکایی در مطالعه جدید متوجه شدند شیرخوارانی که زودتر از زمان متعارف پایه های رشد حرکتی را یکی پس از دیگری طی می کنند، در سن چهار سالگی عملکرد بهتری در زمینه شاخص های رشد خواهند داشت. 
در این مطالعه مشخص شد، به خصوص شیرخوارانی که ایستادن را با کمک گرفتن زودتر یاد گرفته بودند، در چهار سالگی امتیاز بیشتری در تست مهارت های شناختی کسب کردند. منظور از مهارت های شناختی در سن چهار سالگی، شامل توانایی توجه، یادگیری و حافظه است. 
شیرخوارانی که زودتر از زمان متعارف به مهارت ایستادن دست یافته بودند، همچنین در زمینه مهارت های 'تطبیقی' مانند استفاده از ظروف و کمک گرفتن برای مرتب کردن خود در سن چهار سالگی ، عملکرد بهتری داشتند.
محققان تاکید کردند که این تحقیق به طور قطع رابطه علت و معلول را نشان نمی دهد و به واقع نظر به تفاوت های فردی، اگر شیرخواری دیرتر از معمول توانست بایستد و یا راه برود، جای نگرانی نیست و یا اگر ایستادن شیرخوار زودتر از زمان متعارف اتفاق افتاد، دلیلی بر این نیست که در اینده مشکلی در زمینه رشد نخواهد داشت. در حقیقت، این مطالعه مدرکی دال بر این است که سن رسیدن به پایه های رشد حرکتی ممکن است مبنای جنبه های مختلف بعدی رشد در شیرخوار باشد. 
به گفته محققان، رشد اجتماعی و زبانی هم از دیگر ابعاد مهم رشد کودکان است و نتایج تحقیق هیچ ارتباطی میان پایه های رشد حرکتی و مهارت های ارتباطی و اجتماعی شیرخوار در سن چهار سالگی اش، نشان نمی دهد. 
'ادوینا یونگ' از موسسه ملی بهداشت کودکان و پرورش انسانی آمریکا که مدیریت تیم تحقیق را به عهده داشت، یادآور شد: تحقیقات قبلی نیز ارتباط بین سن ایستادن شیرخوار و ضریب هوشی IQ او در دوران نوجوانی و نیز مهارت های ذهنی اش پس از بلوغ را نشان داده بود. 
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی یونایتدپرس، این مطالعه که در آن از داده های ثبت شده مادران 600 کودک استفاده شده است، 27 ژوئن در مجله Pediatrics منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا