چاپ سازه های سیمانی با فناوری جدید چاپگر های سه بعدی

اخیرا محققان دانشگاه بریکلی کالیفرنیا به سرپرستی استاد معماری، رونالد رایل (Ronald Rael) برای ساخت چاپگر های 3 بعدی که پایه ماده استفاده شده در آن از سیمان است، فعالیت می کنند.

پیش از این طرح، مهندسان شاهد رونمایی از چاپگر های 3 بعدی دیگر که در کمتر از 24 ساعت، 10 خانه را چاپ می کردن، بودند ولی چاپگر بلوم (Bloom)  که کاری از استاد رایل و تیم تحقیقاتیش است، بسیار متفاوت تر از چاپگر های مشابه است. نحوه عملکرد بلوم به این صورت است که چاپگر یک لایه نازک پودر سیمان خشک را مطابق با طرح محیا کرده و برای استحکام سیمان، به آن آب اسپری می شود.

مزیت استفاده از این سیستم چاپی، استفاده از یک نوع سیمان خاص که توسط گروه تحقیقاتی بدست آمده است می تواند طرح های پیچیده تر و با ظرافت بیشتر و همچنین با کمترین مقدار وزن و ضایعات به چاپ برساند.

رایل در این زمینه می گوید: با اضافه کردن پلیمر و الیاف پارچه به سیمان توانستیم محصولی با کیفیت، محکم و با رزولوشین بالا تولید کنیم. رایل می افزاید: این پروژه شروعی است که می تواند در ادامه چاپگر ها را به وسیله ای برای ساختن یک سازه تبدیل کند. برای نشان دادن این خصوصیت چاپگر سازه ای با شکل غیر معمول که ارتفاعش 2.7 متر و در زمینی به ابعاد 3.6 در 3.6 متر که از 840 بخش کوچک تشکیل شده است را به چاپ رسانده است. این بخش های کوچک هر یک دارای خصوصیت های منحصر بفردی هستند. این چاپگر ظرفیت چاپ 28 قطعه کوچک در روز را دارد و ساخت این ماکت 28روز به طول انجامیده است که اگر عملیات ساخت، تست گیری، رنگ آمیزی و تعمیر آن به صورت معمول انجام می گرفت، در حدود 1 سال زمان نیاز داشت.

بلوم تحت حمایت مالی یک شرکت تایلندی در دانشگاه بریکلی ساخنه شده و به زودی در نمایشگاه های مخصوص از آن برای عمو رونمایی می شود.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا