شناسایی نقش نوعی پروتئین حیاتی در شکل‌گیری سر و مغز مهره‌داران

به گزارش ایسنا، محققان مدعی‌اند، یافته‌های این تحقیق که با موفقیت در جنین‌های قورباغه مورد آزمایش قرار گرفته است، به دانشمندان در کنترل تخصصی‌سازی انواع سلول‌های مختلف کمک می‌کند.

 

پروتئین Notum برای نخستین‌بار در سال 2002 و در مگس‌های میوه و سپس در موش‌ها و انسان‌ها شناسایی شد. این مولفه، یکی از پروتئین‌های است که به رشد جنین کمک می‌کند.

 

محققان مدت‌هاست می‌دانند که این پروتئین، رشد بال مگس‌های میوه را کنترل می‌کند، اما تا پیش از این، نقش آن در رشد جنین مهره‌داران ناشناخته بود.

 

دانشمندان حاضر در این مطالعه، چگونگی رشد جنین‌های قورباغه (که مدل‌هایی برای جنین انسان به شمار می‌آیند) را با حضور یا بدون حضور پروتئین Notum مقایسه کردند.

 

زمانی که این پروتئین به جنین‌های قورباغه تزریق شد، مغز و سر بزرگ‌تری رشد پیدا کرد؛ اما زمانی که این پروتئین حاضر نبود، جنین‌ها به بسته‌ای از سلول‌های پوستی بدون سر یا دارای مغز ریز تبدیل شدند. در واقع، مغز قورباغه بدون وجود Notum به طور مناسبی شکل نگرفت.

 

این یافته‌ها می‌تواند به محققان حوزه سلول‌های بنیادی که به دنبال خلق انواع بافت خاص یا جوارح در آزمایشگاه هستند، کمک کند.

 

دانشمندان همچنین نشان دادند چگونه Notum مولفه‌هایی موسوم به Wnt را غیرفعال می‌کند؛ Wnt خانواده‌ای از پروتئین‌هاست که سلول‌های بنیادی را برای تولید سلول‌های بیشتر مدیریت می‌کند و در صورتی که این پروتئین‌ها کنترل نشوند، می‌توانند موجب ظهور سرطان‌های خون، مغز و روده شوند.

 

جزئیات این تحقیق در مجله Nature ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا