جوامع قارچی متنوع در جنگل‌های انبوه مناطق گرمسیری

طبق مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه موزه منابع طبیعی و تاریخی تارتو مشخص شد که بیشتر گونه های جوامع قارچی در جنگل‌های مناطق انبوه گرمسیری وجود دارند. سرشماری جهانی تعداد 1.5-5 میلیون گونه قارچی را تخمین زده است با این حال به نظر می‌رسد این تخمین بیشتر از داده‌های آماری باشد.

در این تحقیق با همکاری 35 موسسه تحقیقاتی تعداد  15000 نمونه خاکی از مناطق مختلف در سراسر جهان جمع آوری شد سپس توالی DNA در این نمونه‌ها با استفاده از روشهای جدید تعیین توالی مشخص شد.

زمانیکه نمونه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند دریافتیم که بیش از 45000 گونه زیستی شناسایی شد. بر اساس یافته‌های ما این تحقیق یکی از بزرگترین مجموعه‌های داده‌ای مطالعات تنوع زیستی است.

لهو تدرسو کارشناس ارشد دانشگاه موزه منابع طبیعی و تاریخی تارتو و مدیر پروژه تحقیقاتی می‌گوید: « فعالیت هماهنگ تمامی همکاران و به دست آوردن مجوزهای مورد نیاز برای نمونه برداری در این تحقیق کار اداری زیادی داشت به طوریکه در برخی از کشورها به دلیل نگرفتن مجوز نتوانستیم نمونه برداری کنیم».

طبق مطالعات صورت گرفته الگوی پراکندگی قارچها در گیاهان و جانوران مشخص شد. عمدتا  بیشتر گونه‌ها در مناطق جنگلی و با مقررات جغرافیایی زیستی  حضور داشتند. تدرسو در این مورد می‌گوید: ما پدیده ای به نام بوم زادی را شناسایی کردیم که طی آن گونه های خاص فقط در یک منطقه محدود زندگی می‌کنند و این پدیده در جوامع قارچی بسیار معمول است. تدرسو توضیح داد: « همچنین بسیاری از گونه‌های قارچی وجود دارند که در سراسر جهان به صورت کپک‌های قارچی و پاتوژن‌های حیوانی پراکنده شده‌اند».

طبق گفته‌های تدرسو اگر چه پراکندگی گونه‌های حیوانی به مناطق معتدل آب و هوایی نیم کره شمالی محدود است، بسیاری از گونه‌های قارچی به همان  مقدار در آسیا، شمال آمریکا و اروپا پراکنده شده‌اند. این مساله پراکندگی قارچها رو تحت مکانیسمی به نام اسپورمیکروسکوپی نشان می‌دهد..

یافته‌های این تحقیق به درک بهتر فرآیندهای بیولوژیکی جهانی محققان کمک می‌کند. گروهی از فعالان محیط زیست در حال برنامه ریزی هستند تا در آینده بتوانند تفاوت عملکرد موجودات در اکوسیستم‌های مختلف را تشخیص دهند. یعنی در واقع می خواهند بدانند که چگونه این موجودات خود را با شرایط آب و هوایی مختلف و فرآیندهای سولفوره شدن و عوامل زیستی جغرافیایی تطبیق می‌دهند.