حمایت از پژوهشکده های تقاضامحور راه حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم

دکتر علی اکبر مرآتی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به فعالیت های پژوهشکده مواد و فناوری پیشرفته در نساجی گفت: این پژوهشکده در سال 1385 موافقت اصولی و در سال 1390 نیز موافقت قطعی خود را از وزارت علوم دریافت کرده است. پژوهشکده مواد و فناوری پیشرفته در نساجی سه گروه پژوهشی دارد و با 16 عضو هیات علمی فعالیت می کند.

مرآتی افزود: عمده فعالیت های این پژوهشکده، فعالیت های کاربردی و تقاضامحور در صنایع نساجی و صنایع مرتبط با آن است. تاکنون قرارداد 12 پروژه تحقیقاتی کاربردی با صنایع مختلف منعقد کردیم و کار آن را به پایان رساندیم. قرارداد 8 پروژه هم منعقد شده و هم اکنون در حال اجراست. آخرین قراردادی که به امضا رسیده با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که موضوع آن تدوین استراتژی صنعت پوشاک در کشور است.

رییس پژوهشکده مواد و فناوری پیشرفته در نساجی با اشاره به تعدادی از فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشگران این پژوهشکده، گفت: تدوین دانش فنی بازیافت سلولز از ضایعات صنایع فرش ماشینی با استفاده از عملیات آنزیمی، دستیابی به دانش فنی معطركردن پارچه های فاستونی در مقیاس صنعتی، ارایه روشی برای ضد باکتری کردن منسوجات نایلونی، دستیابی به دانش فنی ایجاد پوشش رنگی موقت بر روی الیاف، استفاده از مخلوط الیاف پلی‌استر معمولی و توخالی در لایه‌های نمدی خودرو و بررسی تاثیر آن بر کاهش وزن و استانداردهای کیفی از جمله پژوهش های انجام شده توسط پژوهشگران ما است.  

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است که دانشگاه های ما به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کنند، تنها راه آن حمایت از پژوهشکده هایی است که پژوهش های تقاضامحور و پژوهش هایی در راستای رفع نیازهای کشور انجام می دهند. ما تا آنجا که بتوانیم در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: انتظار ما از دولت این است که پژوهشکده ای چون پژوهشکده ما را که پژوهش های کاربردی انجام می دهد آن هم در زمینه صنعتی که 95 درصد آن در اختیار بخش خصوصی است، بیش از اینها مورد حمایت قرار دهد. چون حمایت بخش خصوصی طبیعتا مشکلات خاص خود را دارد و صنعت نساجی هم یک صنعت اشتغال زاست. علاوه بر این، امکان گرفتن بازارهای دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه هم برای ما وجود دارد. با این حال، میزان سرمایه گذاری در این صنعت در مقایسه با دیگر صنایع کشور پایین است.

مرآتی تاکید کرد: مشکل ما که عمدتا به بحث سیاستگذاری مربوط می شود، آن است که پژوهشکده هایی مثل پژوهشکده ما می بایست بودجه فعالیتشان را خودشان و در ارتباط با صنعت تامین کنند. اما چون در ابتدای راه قرار داریم، مانند کودکی هستیم که باید چند وقتی دست او را گرفت تا به رشد برسد. در این مرحله انتظار حمایت بیشتری از نهادهای دولتی داریم. حمایت مالی خوبی تاکنون از پژوهشکده ما صورت نگرفته است و تقریبا می توان گفت که این پژوهشکده از نظر مالی خودگردان است.  

وی با اشاره به برنامه های توسعه آینده پژوهشکده مواد و فناوری پیشرفته در نساجی گفت: برنامه آینده ما توسعه گروه هایی است که کمتر به آنها پرداخته شده است. در این راستا پرداختن به بحث منسوجات صنعتی، منسوجات هوشمند نظامی و غیرنظامی، منسوجاتی که در صنعت کامپوزیت ها و اتوموبیل سازی کاربرد دارند، منسوجاتی که در راه سازی و فرودگاه سازی مورد استفاده قرار می گیرند، در دستور کار پژوهشکده قرار دارد.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا