خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای اپل چه عواقبی دارد؟

در اثر این خبر پوند و یورو کاهش قیمت نشان دادند و بازارهای جهانی از خود نشانه‌هایی منفی بروز دادند. شرکت‌های تکنولوژیک هم از این حادثه مصون نماندند و قیمتسهام معتبرترین برند جهان و یکی از غول‌های جهان تکنولوژی یعنی اپل هم ۲٫۸ درصد سقوط کرد. با این حال باید گفت که واکنش سهام اپل نسبت به این خبر از خیلی از برندهای دیگر بهتر بود. سهام شرکت‌هایی چون آمازون، مایکروسافت و گوگل بین ۳٫۲ تا ۳٫۹۵ درصد سقوط کردند.

نرخ برابری ارز برای شرکتی مثل اپل اهمیت ویژه‌ای دارد و در قیمت صادرات محصولات‌اش نقش بازی می‌کند. به این شکل تضعیف نرخ ارزهای خارجی در برابر دلار برای اپل یک مشکل محسوب می‌شود.

مشکلات در بازارها را باید از چند جهت تحلیل کرد. اولین مساله اینجاست که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بازارها ابهام بوجود آورده، تا به حال هیچ کشوری اتحادیه را ترک نکرده بود و دقیقا مشخص نیست چنین واقعه‌ای در میان مدت و بلندمدت به چه شکل بازارهای جهانی را متاثر خواهد کرد و روی قیمت ارزها چه اثری می‌گذارد.

از طرفی شرکت‌هایی که در بریتانیا فعالیت می‌کنند باید با توافقنامه‌های تجاری جدید و تغییر قواعد داد و ستد مواجه شوند. احتمال دارد که این تغییرات شرکت‌های این کشور را از چند جهت دچار مشکل کند؛ این اتفاق هم بر توانایی استخدام شهروندان اروپایی توسط شرکت‌های فعال در بریتانیا اثر می‌گذارد و هم بر امکان و نحوه فروش این محصولات اثرگذار خواهد بود.

مرکز اصلی عملیات اپل در اروپا در شهر کورک در کشور ایرلند است اما این شرکت در بریتانیا هم دفاتر و یک مرکز تحقیق و توسعه دارد. یکی از مشکلاتی که احتمالا اپل در آینده و پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با آن مواجه خواهد شد مشکل در جذب نیروهای زبده لازم است.

اپل همچنین ۳۹ فروشگاه در بریتانیا دارد که از طریق آن‌ها بخش قابل توجهی از فروش خود در این کشور را تامین می‌کند، کاهش قیمت پوند به معنای کاهش قدرت خرید مشتریان این شرکت در بریتانیا است و این شرایط را برای اپل دشوار می‌کند.

اما کاهش قیمت پوند برای اپل یک منافعی هم دارد و آن استخدام نیرو به قیمت ارزان‌تر و تاسیس فروشگاه‌های بیشتر با قیمت پایین‌تر است. اپل می‌تواند از بازار ترس‌زده، آشفته و سرمایه‌گذاران محافظه‌کاری که در این بازار شروع به فعالیت خواهند کرد هم استفاده کند و جایگاه خود را مستحکم‌تر سازد. باید دید اپل در این بازار ملتهب که برایش مزایا و معایبی دارد چه نقشی ایفا خواهد کرد.

 

منبع:digikala

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا