خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا و سرنوشت انرژی پاک

 اکثر سیاست‌گذاران، حامیان انرژی پاک و کارشناسان هم عقیده هستند که خروج بریتانیا یا به اصطلاح «برگزیت» (Brexit)، تلاش‌های اتحادیه‌ی اروپا برای کاهش آلایندگی‌های کربنی را به طور کامل خنثی نخواهد کرد، اما بدون شک در پیشبرد این برنامه اختلال ایجاد می‌کند.

بریتانیا تحت نخست وزیری دیوید کامرون و متصدیان پیشین‌اش، در سیاست‌های مربوط به انرژی و حمایت از گسترش انرژی تجدیدپذیر پیشگام بوده است.

اما اخیرا دولت بریتانیا حمایت‌هایش از انرژی پاک را قطع کرده و یارانه‌های نصب پنل‌های خورشیدی روی سقف و پنل‌های بزرگ را هم به شدت کاهش داده است. انجمن  انرژی تجدیدپذیر بریتانیا اوایل سال میلادی جاری گزارشی منتشر کرد حاکی از اینکه: «دخالت‌های مکرر دولت به جایگاه بریتانیا به عنوان یک رهبر جهانی آسیب می‌زند، نرخ رشد را کاهش می‌دهد و احتمال عدم دستیابی اهداف مربوط به انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ را افزایش می‌دهد.» حالا که بریتانیا از وظایف‌اش در قبال تعهدات و پیمان‌ها با اتحادیه‌ی اروپا آزاد شده می‌تواند به همین رفتارش ادامه دهد. حتی قبل از رای‌گیری روز پنج‌شنبه هم سرنوشت اهداف این کشور برای انرژی تجدیدپذیر نامعلوم بود؛ و حالا بسیاری معتقدند که جدایی این کشور از اتحادیه‌ی اروپا این اهداف را دست‌نیافتنی می‌کند.

 «ریچل کایت» (Rachel Kyte)، سرپرست بخش انرژی پایدار سازمان ملل در واکنش به نتایج رای‌گیری رفراندوم «برگزیت» یک کلمه را در صفحه‌ی توییترش نوشت: «گریستن»

در حال حاضر، بریتانیا بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین صنعت بادی را دارد. بودجه‌ی بسیاری از آن پروژه‌ها را اتحادیه‌ی اروپا و شرکت‌های بزرگ این قاره تامین می‌کند. پس از خروج بریتانیا سرنوشت آن توافق‌نامه‌ها در ابهام قرار می‌گیرد. زیمنس، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی آلمان، یکی از پرطنین‌ترین مخالفان جدایی بریتانیا بود. این شرکت در حال حاضر یک مرکز تولید بسیار عظیم برای توربین‌های بادی می‌سازد.

از همه مهم‌تر، این اتفاق سرنوشت پروژه‌ی بازار انرژی یکپارچه در اروپا را که با عنوان «بازار انرژی داخلی» شناخته می‌شود، در ابهام قرار می‌دهد.

تقریبا دو دهه می‌شود که اتحادیه‌ی اروپا به آرامی به سمت یک‌پارچگی بازار پیش می‌رود و در این راستا خطوط انتقالی بین‌المللی می‌سازد. تاسیس یک شبکه‌ی برق قاره‌ای برای وارد کردن میزان زیادی از انرژی تجدیدپذیر به سیستم بسیار ضروری است. اما بدون دومین اقتصاد بزرگ اروپا و سومین بازار بزرگ انرژی، ممکن است پیشبرد این هدف متوقف شود.

 

 

منبع:digikala

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا