تاثیر آلاینده های احتراق گازوئیل در اعصاب تنفسی

پژوهشگران برای نخستین بار موفق به کشف و توضیح  دقیق مکانیزم تاثیرات نامطلوب آلودگی های ناشی از احتراق گازوئیل در سیستم اعصاب و شش ها شده و دریافتند چگونه این مواد موجب بروز بیماری های تنفسی می شوند .

بر اساس آزمایش های انجام شده ، مواد حاصله از احتراق سوخت های دیزلی ، بخش عمده ای از آلودگی هوای مناطق شهری را تشکیل می دهد . این آلاینده ها حاوی ترکیبات پیچیده ای از گازها و ذرات معلق هستند . در همین زمینه پژوهشگری با نام رایان رابینسون Ryan Robinson از امپریال کالج لندن  Imperial College London  در حال انجام پروژه ای تحقیقاتی در مورد تاثیر این آلاینده ها بر سلامت انسان است . در این مطالعات نحوه آسیب رسانی ذرات معلق ناشی از سوخت و مصرف گازوئیل در خودروها که به صورات ذراتی با ابعاد بسیار کوچک و در حدود 20 نانو متر از اگزوز خودرو های گازوئیلی خارج می شوند ، مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شد این ذرات برای سلامت انسان بسیار خطرناک هستند .

بر اساس مطالعات انجام شده توسط پزشکان ، ریه انسان دارای تعداد زیادی سنسورهای حسی بسیار دقیق است که قادر به شناسائی و کشف موادی هستند که قابلیت آسیب رسانی به بدن را داشته و از این طریق بدن انسان قادر به انجام واکنش در برابر این مواد خواهد بود . این واکنش ها می تواند به صورت ایجاد سرفه یا مواردی این چنینی ظاهر شوند . از سوی دیگر این سلول های عصبی می توانند در شرایط نامطلوب و خاص ، درگیر واکنش های تشدید شده و قدرتمند مانند برونشیت یا آسم  شوند .

پژوهشگران به منظور  بررسی میزان تاثیرات گازوئیل روی اعصاب تنفسی ، از ابزارهای مطالعاتی ژنتیکی و داروسازی بهره برده اند . آن ها در این مطالعات دریافتند که مسئولیت واکنش نسبت به آلاینده های ناشی از احتراق گازوئیل ، از طریق مجرای TRP ankryin-1 (TRPA1) انجام می شود . در این مطالعات همچنین مشخص شد که آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در پیشگیری از این پروسه ایفا می کنند .

باید به این نکته توجه داشت که این مطالعات ، نخستین پژوهش های علمی انجام شده به منظور کشف دقیق تاثیرات آلاینده های جوی روی اعصاب تنفسی و واکنش بدن نسبت به آن محسوب می شود . البته به گفته کارشناسان ، تحقیقات دیگری باید انجام شود تا میزان تاثیر گذاری سایر سوخت ها و آلاینده های ایجاد شده از احتراق آن ها در بدن به طور دقیق  مورد مطالعه قرار گیرد .

سرپرست این تیم پژوهشی همچنین اعلام کرد که نتایج این مطالعات به خوبی نشان می دهد که تاثیر اعصاب تنفسی بر واکنش های بدن نسبت به آلاینده های جوی چگونه بوده  و به چه دلیل واکنش افراد مختلف نسبت به آلاینده های جوی ، متفاوت است .

گفتنی است شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن قرار است در سیزدهمین کنفرانس علمی انجمن بیماری های تنفسی و ریه اروپا 13th European Respiratory Society Lung Science Conference ارائه شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا