صرفه جویی در مصرف آب،ضرورتی برای تمام فصول

سیناپرس: دکتر هدایت فهمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به ضرورت تکمیل شبکه فاضلاب تهران برای صیانت از منابع آب زیرزمینی، گفت: فاضلاب هایی که وارد آبخوان های آب زیرزمینی می شوند، این منابع را آلوده می کنند. به همین دلیل وزارت نیرو در تلاش است تا شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب تهران هرچه سریع تر تکمیل شود و این منابع استراتژیک آب زیرزمینی آلوده نشوند. اما چون از گذشته  دفع بخشی از فاضلاب تهران توسط چاه های جذبی بوده، بنابراین این فاضلاب وارد آب های زیرزمینی می شده است.

 

فهمی افزود: آبی که از منابع زیرزمینی استخراج می شود باید از نظر میزان نیترات و سایر آنیون – کاتیون ها در یک حد استانداردی باشد و املاح این آب به سلامت افراد آسیب نرساند. به همین دلیل استانداردی در نظر گرفته شده که 50 میلی گرم در لیتر برای نیترات است هرچند که می گویند شاید تا 100 میلی گرم در لیتر هم خیلی زیان آور نباشد اما از این حد بیشتر می تواند برای خانم های باردار یا اطفال، مضر باشد. به همین دلیل برای آبی که وارد مخازن شهر تهران می شود، مراحل تصفیه خاصی از نظر فیزیکی و شیمیایی در نظر گرفته می شود و غلظت این مواد کنترل می گردد. برای این منظور آب سطحی و زیرزمینی مخلوط می شود تا درصد این مواد در حد استاندارد قرار بگیرد.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: برای این منظور از چاه ها نمونه برداری  شده و این نمونه ها از نظر غلظت نیترات آزمایش می شوند و چاه هایی که غلظت بالایی دارند از مدار مصرف خارج می گردند ولی چاه هایی که نیترات آبشان در اثر اختلاط با آب پشت سدها، در حد استاندارد باشد، مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی یادآور شد: مشکلی که گاهی اوقات به وجود می آید این است که وقتی سدها دچار کمبود آب می شوند، فشار بیشتری به منابع آب زیرزمینی وارد می شود. در این شرایط معمولا از شهروندان می خواهیم که میزان مصرفشان را پایین بیاورند تا نسبت اختلاط آب های سطحی و زیرزمینی به هم نخورد و غلظت نیترات در حد استانداردهای جهانی باقی بماند.

فهمی تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در وزارت نیرو، سعی شده که این موضوع مدیریت شود و بعد از آن هم با بارش هایی که صورت می گیرد، مخازن سدهای اطراف تهران قادر به ذخیره آب لازم باشند و انشاالله بعد از این نگرانی از بابت تامین آب سطحی برای مصرف شرب شهروندان تهرانی وجود نداشته باشد.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: اما این اصل باید همیشه در نظر گرفته شود که صرفه جویی در هر حال ضروری است. این موضوع باید به صورت یک فرهنگ در بیاید نه اینکه هر وقت دچار مشکل شدیم، به یاد ارزش اقتصادی آب بیفتیم. چنانچه صرفه جویی در مصرف آب به صورت فرهنگ در نیاید، در آینده به این سمت خواهیم رفت که به ناچار آبی که در شبکه توزیع می شود آب بهداشتی خواهد بود و برای شرب، شبکه توزیع دیگری در نظر گرفته شود.             

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا