در خودروی بدون راننده امنیت عابر مهم تر است یا سرنشین؟

در راستای پیشرفت علوم و فناوری های مرتبط با خودروهای بدون راننده مفاهیم اخلاقی بسیار جدیدی نیز در این رابطه رشد می کند که هر کدام از این مفاهیم نیازمند تفکر و تجزیه و تحلیل های بسیار هستند تا بتوان تصمیم درستی در پاسخ به آنها اتخاذ کرد. برای مثال یکی از این مفاهیم جدید اخلاقی این است که این خودروها در شرایط سخت اولویت را بر نجات جان عابران پیاده می گذارند و یا سرنشینان خود؟

مطمئنا اگر از دید یک عابر پیاده به این مسئله نگاه شود قطعا حق تقدم با او خواهد بود این در حالی است که سرنشینان خودرو نیز به نوبه خود از خودرویی که بابت آن پول پرداخت کرده اند توقع حفظ امنیتشان را دارند.

مطمئنا اگر از دید یک عابر پیاده به این مسئله نگاه شود قطعا حق تقدم با او خواهد بود این در حالی است که سرنشینان خودرو نیز به نوبه خود از خودرویی که بابت آن پول پرداخت کرده اند توقع حفظ امنیتشان را دارند. اصلی ترین و در عین حال سخت ترین بخش پاسخ به این مسئله طراحی الگوریتمی است که بتواند سواری این خودروهای بدون راننده را کنترل کند و در عین حال قابلیت آموزش پذیری در زمینه مقابله با آسیب های اجتناب ناپذیر را نیز داشته باشد. برای انجام موفقیت آمیز این کار در گرو چیزی است که علم آن را "اهداف ناسازگار" می نامد.

این امر به معنای این است که الگوریتم یاد شده باید به نوعی با محیط خود سازگار باشد، به دیگران آسیب نرسانده و در عین حال خریدار خود را نیز راضی نگه دارد. با این حال سوال اصلی مطرح شده در اینجا این خواهد بود که زندگی افراد در خارج از اتوموبیل مهم تر است یا سرنشینان؟ انسان ها در تصمیم های آنی مطمئنا بر پایه غریزه بقای خود عمل می کنند و به هیچ عنوان این عکس العمل ها از پیش طرح شده نیستند اما شرایط درباره تصمیمات خودروهای با هوش مصنوعی نیازمند به برنامه ریزی است.

اگر رای به حفظ جان سرنشینان داده شود باز هم مفهومی دیگر در اینجا ظهور می کند و آن این است که آیا کاربرانی که خودروهایی را خریداری کرده اند که می دانند در شرایط سخت مطمئنا نجات جان آنها بر دیگران ترجیح داده می شود آیا باید در هنگام تصادف جوابگو باشند یا خیر.

انوج کی پرادان از گروه عوامل انسانی UMTRI در این باره بیان کرد که: «نگرانی درباره این دسته از مشکلات اخلاقی بسیار نادر نباید جهش های بزرگی که در این بخش مهم از فناوری، سیاست، بیمه و بخش های حقوقی و پذیرش مصرف کننده انجام گرفته است را فلج کند.» با این حال صحبت از این دسته از مفاهیم و پرداخت به آنها در ابتدای کار می تواند بسیار موثر تر از زمانی باشد که خودروهای بدون سرنشین به تولید انبوه رسیده و جای خود را در خیابان های شهر ها یافته اند.

 

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا