مهمترین دستاوردهای علمی کشور در سالی که گذشت

کسب چنین دستاوردهایی بهانه ای شد تا چند دستاورد مهم کشور در سالی که گذشت را در این مقاله عنوان کنیم.

رونمایی از سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت

اردیبهشت امسال با حضور رئیس‌جمهور از سانتریفیوژ لوله (تیوبولار) تولید واکسن‌های نوترکیب انسان و دام و سامانه پایش پرتوهای فرابنفش (UV) رونمایی شد.

همچنین همزمان با رونمایی از این دستاورد، سامانه ملی پرتودهی چندمنظوره گاما، به دستور رئیس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس، در مرکز بناب واقع در استان آذربایجان شرقی رونمایی شد.

رونمایی از نخستین میکرو نیروگاه آبی ایران

میکرو نیروگاه‌های آبی یکی از تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست است که توسعه استفاده از آن فرصت‌هایی را برای دولت‌ها ایجاد کرده است. شهریور امسال نخستین مجموعه میکرو نیروگاه های آبی کشور در سه تیپ مختلف رونمایی شد. این مجموعه میکرو نیروگاه‌ها برای تامین انرژی الکتریکی در مزارع شیلات، اتاق شیرآلات سدها، مسیر رودخانه‌ها، کانال‌های آبرسانی کشاورزی، ایستگاه‌های تقلیل فشار آب و نقاط پراکنده دوردست همچین تولید انرژی الکتریکی در حالت اتصال به شبکه استفاده می‌شود.

خودکفایی ایران در 5 طرح فناورانه

همچنین همزمان با برگزاری دوازدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین های پارک فناوری پردیس از 5 طرح فناورانه «دستگاه همودیالیز»، «کپسول‌های فشار بالا»، «موتورهای DC گشتاور بالا»، «ربات عملیاتی شبکه‌های لوله» و «آزمایشگاه همراه» رونمایی شد.

دستگاه همودیالیز تمام اهداف متصور از دیالیز( برداشت فرآورده های نهایی سوخت پروتین از خون مانند اوره و كراتین، حفظ غلظت املاح خون در محدوده طبیعی، تنظیم اسیدیته خون و تنظیم مایع اضافی خون) را پوشش می دهند.

ربات عملیاتی شبكه های لوله هم برای انجام بازرسی های بصری و غیر مخرب در محیط های غیر قابل دسترسی نظیر انواع لوله و مخازن استفاده می شود.

موتور های DC گشتاور بالا در یكی از مكانیزیم های بالگرد های عملیاتی برای كنترل حركت سمت و رول كاربرد دارد و مورد نیاز صنایع هلی كوپتر سازی است.

آزمایشگاه همراه هم  بیشتر آزمایش‌های مربوط به مباحث اپتیك و الكتریسته و مخابرات كتاب‌های فیزیك دوره راهنمایی و دبیرستان را تحت پوشش قرار دهد و درك صحیحی و ملموسی از علوم تجربی و فیزیك را برای دانش آموزان ایجاد كند.

كپسول های فشار بالا نیزدر هواپیماهای مسافربری و عملیاتی قابل نصب است و برای خلبان در هنگام "jettison" و در كابین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رونمایی از 9 قلم داروی دامپزشکی

مهر امسال نیز همزمان با روز ملی دامپزشکی از هفت قلم داروی دامپزشکی، یک واکسن، یک دستگاه کیت تشخیص بیماری‌ دامپزشکی رونمایی شد.

هفت قلم داروی دامپزشکی شامل سفتیفور سدیم، سوسپانسیون تزریقی پنی سیلین، متوکلوپروماید، پوروبیوتیک، هگزا متیلن تترامین ، لوامیزول هیدروکلراید ، ترکیب اسیدهای معدنی ، یک قلم واکسن تب برفکی و یک دستگاه کیت الایزای جذبی تشخیص بیماری پاراتوبر کلوز (یون) در دام‌های سبک و سنگین جزو محصولات دارویی رونمایی شده در مراسم ملی دامپزشکی بودند.

افتتاح خط تولید UPS پرقدرت صنعتی جهاد دانشگاهی

آغازخط تولید UPS پرقدرت صنعتی از دیگر دستاوردهایی است که امسال با تلاش محققان مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی به سرانجام رسید.خط تولید این طرح آبان امسال رونمایی شد.

UPSهای پرقدرت صنعتی در فازهای 6،7،8،9،10،12،13 و 15 پارس جنوبی و همچنین پالایشگاه نفت اصفهان و پتروشیمی بندر امام به بهره‌برداری رسیده است.

رونمایی از واکسن ‌پنجگانه پنتاوالان

آبان امسال از واکسن پنجگانه پنتاوالان شامل بیماری‌های کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت« ب»، هموفیلوس آنفولانزای تیپ «ب » در انستیتو پاستور ایران رونمایی شد.

نرم افزار شبیه‌ساز ماهواره مخابراتی زمین آهنگ

نرم افزار شبیه ساز ماهواره مخابراتی زمین آهنگ از جمله دستاوردهایی است که برای اولین بار در کشور به همت پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشکده فضایی ایران طراحی شده است؛ این طرح در پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری همزمان با آغاز هفته پژوهش رونمایی شد.

این نرم افزار شرایط خاص ماموریت ماهواره را قبل از انجام هزینه‌های کلان و پرتاب آن شبیه سازی می‌کند.

این نرم افزار شبیه ساز، ابزار ضروری و مفیدی برای آزمون سیستم‌های ماهواره‌ها به هنگام طراحی و قبل از قرار گرفتن در مدار محسوب می‌شود.

تولید داروی درمان سرطان پروستات

یکی دیگر از طرح‌های مهم  امسال کشورمان تولید دارویی برای درمان سرطان پروستات بود. این طرح همزمان با آغاز دهه مبارک فجر رونمایی شد.

هم اکنون این دارو با نام تجاری لوپرومر 7/5 و لوپرومر 3/5 به همت محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و در یکی از شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود.

تولید واکسن با سانتریفیوژ بومی

طراحی و ساخت سانتریفیوژ بومی برای تولید داروهای نو ترکیب و واکسن توسط محققان شرکت‌های دانش بنیان سازمان انرژی اتمی و انستیتو ایران از دیگر دستاوردی‌هایی است که بهمن امسال رونمایی شد.

این سانتریفیوژها در تولید واکسن دامی و انسانی و داروهای نوترکیب مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده است.

 شیرین سازی گاز با فناوری ایرانی

فناوری ایرانی «شیرین‌سازی گاز» با عنوان «پارسیسول» از دیگر طرح‌هایی است که با تلاش محققان صنعت نفت و با همکاری شرکت ملی گاز ایران بومی‌سازی و اسفند ماه در پژوهشگاه صنعت نفت رونمایی شد.

فرآیند شیرین‌سازی گاز توسط حلال‌های عمومی در تمامی صنایع مرتبط با نفت اعم از پالایشگاه‌های گاز، نفت و مجتمع‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حذف ترکیبات گوگردی از خاک، رساندن مشخصات گاز به استاندارد خط لوله، تولید نشدن کف، مصرف حداقلی انرژی، ظرفیت بسیار بالای جذب برای گازهای اسیدی، جذب گازهای گلخانه‌ای در سطح بین‌المللی و تست و تحویل حلال‌ها به صنایع تصفیه گاز اعم از پالایش گاز و پتروشیمی بدون نیاز به کمپانی‌های خارجی از مزیت‌های این طرح است.

رونمایی از بزرگترین ابرسازه علمی ایران

آینه اصلی تلسکوپ رصدخانه ملی به عنوان بزرگ ترین ابرسازه علمی ایران چندی پیش با حضور جمعی از مسوولان، مدیران و محققان کشور رونمایی شد.

طرح رصدخانه ملی ایران در سال 1377 به عنوان نخستین طرح کلان پژوهشی کشور به تصویب شورای پژوهش‌های علمی کشور رسید و مکان یابی رصدخانه در سال 1379 با اعتباری اندک آغاز شد. طرح رصدخانه ملی در اواخر سال 1382 به عنوان نخستین طرح کلان علمی کشور به تصویب هیات وزیران رسید و از سال 1385 اجرای آن به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی محول شد. با توصیه مقام معظم رهبری در بهار 1388، حمایت از این طرح در دولت به طور جدی دنبال شد و از آن زمان تاکنون، ضمن اتمام مکان یابی رصدخانه، طراحی مقدماتی و مفهومی تلسکوپ انجام شده، بیش از 50 درصد طراحی جزیی انجام شده و 80 درصد جاده رصدخانه تا ارتفاع 3600 متری قله گرگش – محل احداث رصدخانه – قابل بهره برداری شده است.

افتتاح نخستین خط تولید صنعتی آنزیم کشور

افتتاح و بهره‌ برداری خط تولید صنعتی «تولید آنزیم» از سوی محققان دانشگاه صنعتی شریف از دیگر دستاوردهایی است که اسفند امسال اجرایی شد.

محققان دانشگاه صنعتی شریف با توجه به استراتژیک بودن محصول آنزیم و محدودیت در وارد کردن دانش فنی این محصول در کشور، مصمم شدند تا به راه اندازی خط تولید صنعتی آنزیم در کشور اقدام کنند.

ایجاد دانش فنی تولید آنزیم‌های مختلف و پر مصرف از یک سو و تولید آنزیم‌های کم مصرف ولی مهم در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های دارویی، غذایی، بهداشتی و صنعتی از جمله ماموریت‌های مهم در افتتاح خط تولید صنعتی آنزیم در کشور است.

رونمایی از خودروی دوستدار محیط‌ زیست دونیرو

همچنین خودروی دوستدار محیط زیست دو نیرو، یکی از طرح‌های کلان ملی معاونت علم و فناوری ریاست جمهور اسفند امسال رونمایی شد.

این خودروی دوستدار محیط زیست، هیبریدی است و با نیروی برق کار می‌کند و در صورت شارژ کامل باتری تا مسافت 85 کیلومتر حرکت می‌کند. همچنین در این خودرو موتور بنزینی طوری طراحی شده است که از این موتور تنها برای شارژ باتری استفاده می‌شود و برای حرکت خودرو کاربردی ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا