بطری های پلاستیکی آب معدنی، سرطان زا هستند

پژوهش های انجام شده توسط تیمی از محققان هندی نشان می دهد که استفاده از بطری های آب آشامیدنی که از پلاستیک ساخته شده اند برای سلامتی بسیار مضر بوده و این دانشمندان توصیه می کنند بهتر است استفاده از این بطری های پلاستیکی برای مصرف آب متوقف شود.

در حالیکه طی دهه گذشته استفاده از آب های آشامیدنی بسته بندی شده در بطری های پلاستیکی در سراسر جهان با افزایش بسیار زیادی رو به رو شده است، تحقیقات انجام شده نشان می دهدکه درصد بالای ماده شیمیائی برومات در همه محصولات آب های معدنی که توسط شرکت های مختلفی تهیه و ساخته می شوند وجود داشته و ارتباطی با منبع آب استفاده شده ندارد بلکه این ماده سمی  از طریق تماس آب با بدنه پلاستیکی بطری و به ویژه در مجاورت با نور آفتاب به آب وارد می شود.

گفتنی است این پژوش ها که توسط مرکز پژوهش های اتمی بهابا در کشور هندوستان Bhabha Atomic Research Centre (BARC) انجام گرفت، تاثیر مخرب تغییرات شیمائی حاصل از مصرف آب موجود در بطری های پلاستیکی را در بدن انسان اثبات کرد. در این مطالعات ، پژوهشگران محصولات آب معدنی و بسته بندی شده در بطری های پلاستیکی هجده شرکت تولید کننده مختلف را مورد بررسی و آزمایش قرار داده و همچنین پنج نمونه از آب های داخل این بطری ها نیز مورد آنالیز و آزمایش قرار گرفت. این آزمایش ها نشان دهنده وجود سطح بسیار بالای مواد شیمیائی مضر برای سلامت انسان در داخل این بطری ها و آب آشامیدنی آن ها بود. برای نمونه بر اساس نتایج آزمایش های انجام شده ،  در یک بطری یک لیتری از آب های معدنی بسته بندی شده در ظروف  پلاستیکی ، بیست و هفت درصد برومات bromate  وجود دارد که این ماده برای بدن انسان مضر و آسیب رسان است.

این ماده شیمیائی به عنوان یکی از عوامل مهم و اصلی ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، عفونت دستگاه گوارش و ریزش مو شناخته می شود. متاسفانه در  حالی که طی دهه گذشته استفاده از آب های آشامیدنی بسته بندی شده در بطری های پلاستیکی در سراسر جهان با افزایش بسیار زیادی رو به رو شده است، تحقیقات انجام شده نشان می دهدکه درصد بالای ماده شیمیائی برومات در همه محصولات آب های معدنی که توسط شرکت های مختلفی تهیه و ساخته می شوند وجود داشته و ارتباطی با منبع آب استفاده شده ندارد بلکه این ماده سمی  از طریق تماس آب با بدنه پلاستیکی بطری و به ویژه در مجاورت با نور آفتاب به آب وارد می شود.

لازم به توضیح است که در گزارش های رسمی سازمان بهداشت جهانی ، میزان مجاز برومات موجود در آب آشامیدنی تنها 10 درصد عنوان شده است و این موضوع به صراحت تاکید شده است که حداکثر میزان پیش بینی شده و مورد تائید این ماده در داخل بطری های یک لیتری آب باید چهار میلی گرم باشد که متاسفانه میزان ماده فوق الذکر در حال حاضر بسیار بیشتر از این میزان است.

منبع: barc.gov.in