ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیوئی جهان وارد فاز نهائی خود شد

عملیات ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیوئی جهان که با نام FAST   شهرت دارد در منطقه پینگ تانگ واقع در ایالت گویژو در جنوب غربی کشور چین وارد فاز نهائی خود شده است. واژه FAST  مخفف عبارت  Five hundred meter Aperture Spherical Telescope به معنی تلسکوپ دیافراگم کروی پانصد متری است .  بر اساس گزارش های رسمی ، طی هفته گذشته کابین منبع بازخورد این تلسکوپ نصب شده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری استفاده از آن آغاز شود.

در مراحل نصب قطعات مختلف این تلسکوپ از روبات های ویژه ای استفاده شده است که دقت و ضریب امنیت کار را افزایش داده است. قطر دهانه این تلسکوپ در حدود 500 متر بوده و ساخت آن از تابستان سال 2011 میلادی آغاز شده  و پیش بینی می شود عملیات اجرائی آن تا سال جاری میلادی به پایان برسد.

گفتنی است در مراحل نصب قطعات مختلف این تلسکوپ از روبات های ویژه ای استفاده شده است که دقت و ضریب امنیت کار را افزایش داده است. قطر دهانه این تلسکوپ در حدود 500 متر بوده و ساخت آن از تابستان سال 2011 میلادی آغاز شده  و پیش بینی می شود عملیات اجرائی آن تا سال جاری میلادی به پایان برسد.

گفتنی است این تلسکوپ که بزرگترین تلسکوپ جهان محسوب می شود سه برابر از نمونه پیشین خود  یعنی مشاهده گر Arecibo Observatory متعلق به پورتوریکو ؛ دقیق تر بوده و هزینه ساخت آن در حدود 700 میلیون یوان ( برابر با 110 میلیون دلار) تخمین زده می شود . تلسکوپ موجود در پورتوریکو که پیش از این ، عنوان بزرگترین تلسکوپ رادیوئی جهان را یدک می کشید، دارای دهانه ای به قطر 300 متر است.

در بدنه تلسکوپ از 4 هزار و 600 صفحه مثلثی شکل استفاده شده و طرح کلی آن مشابه مشاهده گر Arecibo Observatory است . تمامی این صفحات به شکل مثلث های متساوی الاضلاع هستند که هر ضلع آن 11 متر طول دارد.

منبع: xinhua

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا