چربی های زیر پوست برای بدن مفید هستند

پژوهش های انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا  نشان می دهد که چربی های موجود در زیر لایه های پوست انسان ، نقشی دفاعی در برابر باکتری ها دارند . این سلول های چربی در پوست که به adipocytes مشهور هستند  با تولید ماده ای ضد میکروب، بسیاری از حملات باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا به بدن را دفع می کنند.  در این پژوهش ها برای نخستین بار دانشمندان که موفق به شناسائی این عملکرد سلول های پوستی شده اند.

پیش از این تصور می شد که وظیفه اصلی سلول های چربی زیر پوست ، جلوگیری از ترک خوردن پوست باشد اما مطالعات ما نشان می دهد که این سلول های چربی به  طور کامل مسئولیت گردش  گویچه های سفید و سلول های خونی مانند نوتروفیل ها و ماکروفاژها را بر عهده دارند.

پرفسور ریچارد گالو که سرپرستی این تحقیقات را در دانشکده پزشکی سن دیگو در کالیفرنیا بر عهده دارد ، در مورد کشفیات  تیم پژوهشی خود می گوید:  پیش از این تصور می شد که وظیفه اصلی سلول های چربی زیر پوست ، جلوگیری از ترک خوردن پوست باشد اما مطالعات ما نشان می دهد که این سلول های چربی به  طور کامل مسئولیت گردش  گویچه های سفید و سلول های خونی مانند نوتروفیل ها و ماکروفاژها را بر عهده دارند. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که بازسازی و نیروگرفتن این سلول ها نیز بسیار زمان بر بوده و هم اکنون ما می دانیم که این سلول های چربی از بدن ما را در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کنند. پژوهش های ما نشان داد که این سلول های چربی قادر به تولید مواد ضد میکروبی و نوتروفیل ها هستند.

نوتروفیل ها نوعی از سلول های دفاعی بدن هستند که کاربرد بیگانه خواری داشته در حدود 60 درصد از گلبول های سفید را تشکیل می دهند. این سلول ها دارای هسته چند لوبه بوده و دارای ویژگی فاگوستیوز یا بیگانه خواری هستند . سیتو پلاسم این سلول ها دارای گرانول هایی به رنگ صورتی است  و بالا رفتن این سلول در سطح خون معمولا نشان دهنده وجود بیماری هایی مانند عفونت یا آپاندیس است.

در این پژوهش ها ، محققان موش های آزمایشگاهی را در معرض استافیلوکوکوس اورئوس  Staphylococcus aureus که یک نوع باکتری عامل ایجاد عفونت های پوستی در انسان است قرار دادند. در این مطالعات مشخص شد که در طی تنها چند ساعت ، میزان سلول های نوتروفیل در بافت های چربی پوستی این حیوان چند برابر شده است. مطالعات بعدی همچنین نشان داد که علاوه بر تولید نوتروفیل ها ، سلول های چربی پوست، مقادیر زیادی از پپتید ها  و  مواد ضد باکتریائی تولید کردند که cathelicidin antimicrobial peptide نامیده می شود . این سلول ها قادر به خوردن و هضم ویروس ها ، قارچ ها و باکتری های مهاجم به بدن هستند . در واقع این سلول ها را می توان نخستین عامل دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا دانست .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی  journal Science  منتشر شده و پژوهشگران از طریق آرشیو این مجله می توانند به شرح کامل این پژوهش دسترسی داشته باشند.