کشف خطای محاسباتی در ساخت بزرگترین هرم مصر

تیمی از پژوهشگران مصر شناس از مرکز پژوهشی گلن دش به همراه مارک لهنر از انجمن پژوهش های مصر باستان پروژه جدیدی را اجرا کرده اند که در آن ابعاد دقیق هرم بزرگ جیزه در مصر برداشت شده و هدف اصلی پژوهشگران از این عملیات، تخمین دقیق ابعاد این هرم در زمان ساخت بوده است.

در این عملیات تحقیقاتی، هشتاد و چهار قسمت مختلف در این هرم شناسائی شد که مربوط به زوایا و بخش های نخستین بنا در زمان ساخت آن هستند. در ادامه ، پژوهشگران با ایجاد شبکه های شطرنجی مجازی روی بدنه هرم آن را به صورت مشبک تبدیل کرده و با کمک سیستم شبکه بندی AERA نقشه دشت گیزه نیز بررسی و آنالیز شد.

هرم بزرگ جیزه در حدود 4 هزار و 500 سال پیش و توسط فرعون خوفو ساخته شده و بزرگترین هرم در بین اهرام سه گانه مشهور مصر در گیزه محسوب می شود. در ساخت این هرم از سنگ آهک استفاده شده و متاسفانه در طول مدت زمان طولانی که از ساخت این هرم می گذرد، بخش های زیادی از این سنگ ها از جای خود برداشته شده و به مصارف دیگری رسیده است.

در این مطالعات پژوهشگران به دنبال بقایای لایه نمای ساخته شده روی سازه و بخش های دست نخورده پی و سکوی پایئنی هرم هستند که با کمک آن می توان لبه ها و ابعاد دقیق تر این هرم در زمان ساخت را محاسبه کرد.

تجزیه و تحلیل های آماری انجام شده بر اساس این مطالعات جدید نشان می دهد که بخش غربی هرم در حدود 5 میلیمتر تا 14 سانتیمتر بزرگتر از بخش غربی آن بوده است. در بهترین حالت تخمین زده می شود درصد خطای محاسباتی سازندگان هرم فوق الذکر در حدود 4 هزار و 500 سال پیش ،  کمی بیش از 7 سانتیمتر بوده است.

در همین رابطه گلن دش سرپرست این تیم تحقیقاتی و از سرمایه گذاران اصلی پروژه اعلام کرد: بنیان و پایه هرم به طور کامل مربع نبوده و من احتمال می دهم سازندگان این هرم از سیستم مشبکی برای ساخت آن بهره جسته اند که این موضوع با خطای بسیار اندکی با توجه به ابعاد هرم ، همراه بوده است. برای مطالعه دقیق تر این موضوع که مصریان باستان چگونه توانسته اند این شاهکار بزرگ را طراحی کرده و بسازند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

این هرم توسط خوفو فرعون سلسله چهرم مصر باستان ساخته شده و پایه آن 230 متر و 40 سانتیمتر بوده و در حال حاضر ارتفاع این هرم 138 متر و 80 سانتیمتر است.  در داخل این هرم سه اتاق وجود دارد که مورد مطالعه باستان شناسان قرار گرفته است.

منبع: archaeology