اعلام نظریه جنجال برانگیز درباره استون هنج

مطالعات و پژوهش های جدید جولیان اسپالدینگ Julian Spalding که یکی از منقدین هنری مشهور در عصر حاضر به شمار می رود ، این فرضیه را مطرح کرده است که دیدگاه های پیشین درمورد محوطه باستانی و مشهور استون هنج Stonehenge  اشتباه بوده است . وی در این رابطه می گوید : " ما از زاویه دید اشتباهی به استون هینج می نگریم . در واقع به نظر من نباید از سطح زمین این مجموعه را بررسی کرد . "

به اعتقاد این پژوهشگر حوزه هنر ، آن چه ما امروزه به عنوان یک مجموعه باستانی به آن نگاه می کنیم احتمالا پایه یک میدان بسیار بزرگ چوبی با سکوی عظیمی روی آن بوده که مراسم ویژه ای در آن انجام می شده است . در حقیقت به اعتقاد جولیان اسپالدینگ این محوطه یک محراب و قربانگاه بسیار بزرگ است . بر این اساس ، استون هنج توسط صدها نفر از انسان های آن روزگار جهت انجام اعمال پرستش و نگریستن به آسمان مورد استفاده قرار می گرفته است .

وی در این رابطه می گوید : " تمامی مراکز مذهبی مهم و مناطق مقدس در دوران باستان در اماکن مرتفع ساخته شده اند . این موضوع در مورد استون هنج نیز صادق است و مردمی که این مجموعه را ساخته اند  ، مایل نبودند که مراسم مذهبی و آسمانی خود را روی سطح زمین انجام دهند و در محلی اعمال ویژه مرتبط با خدایان خود را با تشریفات ویژه عملی کنند که در صورت ظهور آن ها از بهشت ، پای خود را در غبار و خاکروبه و فضولات حیوانی قرار دهند . "

لازم به توضیح است که این نظریه با مخالفت های متعددی از سوی سایر پژوهشگران رو به رو شده است و در همین زمینه پرفسور بری کانلیف Barry Cunliffe از اساتید باستان شناسی اروپا در دانشگاه آکسفورد اعلام کرد : " این نظریه می تواند درست باشد ولی بر اساس اطلاعات فعلی ما ، هیچ سند و مدرکی که تائید کننده این موضوع باشد ، وجود ندارد . "

لازم به توضیح است که بنای پیش از تاریخی استون هنج Stonehenge در مرکز بخش متراکم و پیچیده ای از سایت گسترده دوره های نوسنگی و برنز که شامل به صدها تپه تدفین هستند ، قرار دارد . بررسی ها و نقشه برداری های جدید نشان می دهد که مجموعه سنگ های باقی مانده ، بخشی از یک مجموعه بزرگتر بوده است .

تا کنون  نظریات مختلفی نیز درباره ماهیت و کاربری این سنگ های عظیم الجثه  ارائه شده است . بر اساس آزمایش های انجام شده ،  ساخت این سنگ ها به حدود پنج هزار سال پیش و در سال های هزاره سوم پیش از میلاد باز می گردد .  البته آزمایش ها ی  C14 که بر روی مواد آلی منطقه در سال 2008 میلادی انجام شد  نشان می دهد که نخستین سنگ هایی که در این مجموعه برافراشته شدند نزدیک به 2 هزار و 400  تا 2 هزار و 200 سال پیش از میلاد مسیح توسط انسان به کار گرفته شده اند .

باید در نظر داشت که دوره ساخت این بنا تقریبا مصادف به دوران نوسنگی در انگلستان است و این دوران به عصر پیش از تاریخ تعلق دارند . به همین دلیل هیچ نشانه و اثری که نشان دهنده خط و نگارش باشد در این محوطه به دست نیامده است و کسی دقیق نمی داند دلیل اصلی مردم آن روزگار از تحمل این سختی و مشقت برای ساخت چنین مجموعه ای از سنگ های بزرگ چه بوده است . در این رابطه نظریه ها و تئوری های مختلفی  ارائه شده اند .

بررسی های باستان شناسان نشان داده که تکنیک و روش دوره نوسنگی در استون هنج دیده می شود و امکان دارد که بنای آن رصد خانه باشد و یا اینکه کاربری مذهبی داشته است . که البته هنوز شواهد و اسناد قطعی برای اثبات هیچکدام از این دو نظریه به دست نیامده است .

پروفسور جفری وین رایت رئیس انجمن عتیقه شناسان لندن و پروفسور تیموتی دارویل برای این مجموعه کاربری مذهبی و درمانی پیشنهاد داده و اعتقاد دارند این مجموعه برای مردم باستان مقدس بوده است .

در بررسی های باستان شناسی که بر بنای یاد بود استون هنج و محوطه پیرامون آن در سال 2008 میلادی انجام گرفته است، نشان می دهد که ممکن است در ابتدا این بنا برای تدفین گروهی در نظر گرفته شده باشد .

گروهی دیگر از پژوهشگران نیز با توجه به اینکه مجموعه استون هنج در عصر نوسنگی ساخته شده است و این دوره مقارن با عصر آغاز کشاورزی در زمین است ، احتمال می دهند که این مجموعه نوعی تقویم کشاورزی است تا مردم باستان بر اساس نوع موقعیت ستاره ها و سایه این سنگ ها از زمان و فصل با خبر شده و برای کشاورزی برنامه ریزی کنند . البته این نظریه هم علی رغم طرفداران پر تعدادی که دارد هنوز به صورت قطعی اثبات نشده است .

گفتنی است در سال 1986 میلادی استون هنج و محوطه پیرامون آن در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و نیز این منطقه  به جهت وجود این بنای یادبود کهن به عنوان مکانی حفاظت شده و ملی اعلام شده است.