راه‌اندازی مرکز جامع ترمیم زخم، مهم‌ترین دستاورد جهاد دانشگاهی

 دکتر سید مهدی طبایی گفت: محوری‌ترین فعالیت این معاونت در سال گذشته طراحی و تدوین راه اندازی مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی بوده که برای اولین بار به صورت یک مرکز جامع در این حوزه به ارایه خدمات خواهد پرداخت. مراحل مطالعاتی و تدوین برنامه عملیاتی این مرکز حدود 3 ماه به طول انجامید و با تلاش جهادی که صورت گرفت، موفق شدیم اولین فاز عملیاتی راه اندازی مرکز جامع ترمیم زخم را به پایان برسانیم و ارایه خدمات به بیماران با اجرای این فاز عملا آغاز شده است.

وی اضافه کرد: راه اندازی و تکمیل بخش های مختلف مرکز جامع ترمیم زخم، تا پایان سال 1395 همچنان مهم ترین اولویت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران خواهد بود و این مرکز در پایان سال 95 با کادری مجرب و تخصصی در حوزه های مختلف مثل ارتوپدی، جراحی، پوست و مو، تغذیه، فیزیوتراپی، سلول درمانی، طب جایگزین و سایر تخصص های مرتبط برای اولین بار در کشور، بصورت یک مجموعه جامع به بیماران مبتلا به زخم های مختلف از جمله زخم پای دیابتی خدمات بهداشتی و درمانی ارایه خواهد کرد.البته امیدواریم با افزایش حمایت ها و تلاش شبانه روزی جهادگران واحد علوم پزشکی تهران، بسیاری از خدمات پیش بینی شده در این مرکز، زودتر از زمان موردنظر قابل ارایه به آحاد مردم باشد.

دکتر طبایی با اشاره به مشکلات فراوان کشور در حوزه ترمیم و درمان زخم گفت: متاسفانه به علت نامشخص بودن جایگاه و متولی مسوول در حوزه درمان زخم در کشور و با توجه به خلا آموزشی و درمانی در این حوزه، بیماران درگیر با زخم های مختلف، در بین متخصصان رشته های مختلف سرگردان هستند و هیچ مرکز یا درمانگاه تخصصی برای درمان زخم به صورت اختصاصی در کشور وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران با درک این نیاز مهم و با توجه به جمعیت رو به افزایش مبتلایان به دیابت که از مهمترین بیماری های زمینه ساز بروز زخم می باشد، تصمیم گرفت که وارد این عرصه خدمت رسانی شود و با راه اندازی مرکز جامع و چندتخصصی ترمیم زخم این خلا موجود در حوزه آموزشی و درمانی حوزه سلامت کشور را به پشتوانه نیروی تخصصی ماهر و امکانات مجهز رفع نماید. این مرکز دانش بنیان پس از راه اندازی کامل، خدمات مشاوره ، پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و بازتوانی را به بیماران مبتلا به زخم را ارائه خواهد داد و علاوه بر آن در حوزه پژوهشی و آموزشی نیز خدمات موثری به حوزه سلامت کشور ارایه می نماید.

به گزارش ایسنا،معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در ادامه به برخی دیگر از فعالیت های شاخص و دستاوردهای این معاونت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بسیاری از دستاوردهای این معاونت همسو و زمینه ساز راه اندازی و تقویت مرکز جامع ترمیم زخم بوده است. ازجمله اینکه طی سال 93 در این معاونت، آزمایشگاه کشت و بهره برداری سلولی در مقیاس آزمایشگاهی راه اندازی شد که در سال 94 این آزمایشگاه تبدیل به یک clean room بالینی خواهد شد تا با همکاری موسسه رویان جهاد دانشگاهی ، زمینه و مقدمات لازم برای ارایه خدمات سلول درمانی در مرکز جامع ترمیم زخم فراهم شود.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های مهم این معاونت در سال 94 ، راه اندازی مرکز تصویربرداری عروقی مرکز جامع ترمیم زخم است که با جذب نیروی فوق تخصصی مربوطه به ارایه خدمت خواهد پرداخت. در این مرکز اختلالات عروقی بیماران مبتلا به زخم بویژه بیماران دیابتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در حوزه تشخیص و درمان بیماری های این حوزه، گام مهمی بشمار می رود.

دکتر طبایی، تشکیل هسته پژوهشی طب سالمندان جهت تعمیق رویکردهای پژوهشی مرکز جامع ترمیم زخم، استفاده از درمان های نوین از جمله ماگوت تراپی در درمان زخم و اخذ موافقت قطعی تشکیل گروه پژوهشی ترمیم نوری را از دیگر اقدامات و دستاوردهای این معاونت در سال گذشته عنوان کرد که در راستای تکمیل و تقویت خدمات مرکز جامع ترمیم زخم صورت گرفته است.

وی در پایان، تجهیز و راه اندازی مرکز خدمات تخصصی ترمیم زخم، اقدام به جذب 12عضو هیات علمی در گروه­ های مختلف پژوهشی، تجهیز امکانات و توسعه خدمات مرکز HSE را از دیگر دستاوردها و اقدامات شاخص معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در سال 93 اعلام کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا