بروز پدیده ریزگردها در سایه سیاست های نادرست

احمدعلی کیخا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به دلایل شکل گیری پدیده ریزگردها، اظهار کرد: پدیده ریزگردها خود معلول یک سری علل است که از جمله آن می توان به توسعه بی ضابطه بخش کشاورزی در برخی حوضه های آبریز، مدیریت ناصحیح آب و نیز عوامل خارجی اشاره کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: منشا بسیاری از ریزگردها، تالاب ها و رودخانه های خشک شده است که به دلیل فعالیت های توسعه ای در آنها یا بالادست آنها، به این روز افتاده اند. بنابراین حل مساله ریزگردها نیازمند یک بسته سیاستی و مجموعه ای از اقدامات است. یعنی هم باید عملکرد ما در مدیریت منابع آب اصلاح شود و هم در توسعه بخش کشاورزی با رویکرد پایداری منابع و حفظ محیط زیست در عرصه های طبیعی کشور کار بکنیم. در مکان یابی سکونتگاه ها و صنایع هم می بایست با توجه به کمیابی منابع، دقت لازم را به عمل آورد.

وی تصریح کرد: قطعا بحث ریزگردها از اولویت های مجلس دهم و به ویژه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خواهد بود. ما پیگیری خواهیم کرد که دستگاه های مختلف بیایند و گزارش خود را ارایه کنند و تلاش خواهیم کرد که دولت را در مسیر درستی هدایت کنیم. اگر نیاز باشد که پشتوانه قانونی برای برخی فعالیت ها لحاظ شود، مجلس و کمیسیون این ظرفیت و آمادگی را دارند که اقدامات لازم را انجام دهند.

کیخا با انتقاد از برخی طرح ها و سیاست ها که در سال های گذشته باعث تخریب محیط زیست شده است، خاطرنشان کرد: همانطور که استحضار دارید، پدیده ریزگردها یکباره به وقوع نپیوسته است. درست است که در سال های اخیر به اوج خود رسیده است اما برآیند یک مجموعه از سیاست ها، برنامه ها و طرح های نامناسب در طول دهه های گذشته بوده است. اگر در گذشته یک تالاب خشک شده باشد، به همین راحتی نمی توان آن را بازگرداند و باید خیلی از رفتارها را اصلاح کرد تا این تالاب دوباره احیا شود. مثلا وقتی بررسی می کنید، می بینید سطح زیر کشت در اطراف دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای انقلاب 3 برابر شده است. اینکه بخواهید یک مرتبه این میزان را کاهش دهید، کار ساده ای نیست.

منشا بسیاری از ریزگردها، تالاب ها و رودخانه های خشک شده است که به دلیل فعالیت های توسعه ای در آنها یا بالادست آنها، به این روز افتاده اند. بنابراین حل مساله ریزگردها نیازمند یک بسته سیاستی و مجموعه ای از اقدامات است

وی ادامه داد: اصلاح بسیاری از سیاست های گذشته مثل یک جراحی می ماند که بسیار سخت است و درد دارد. ممکن است بخش هایی در این راه آسیب ببینند و دولت و مجلس باید دست در دست هم برای آنها نسخی بپیچند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر نگاه ها منطقه ای شده است و مدیریت جامع در حوزه منابع وجود ندارد، اظهار کرد: زمانی که معاون محیط زیست بودم، بازدیدی از منطقه خوزستان داشتم و آنجا گفتم ما موافق نیستیم که در خوزستانی که زمین کافی وجود دارد و درجه حرارت هوا برای تولید مناسب است، با صرف هزینه زیاد، آب ها را منحرف کنیم و به منطقه ای سردسیر انتقال دهیم تا تولید صورت بگیرد. این از منظر منطق اقتصادی قابل توجیه نیست. یا اینکه بگوییم چون در کشور با محدودیت زمین مواجه نیستیم، بیاییم سطح زیرکشت را توسعه دهیم. یک عامل محدودکننده دیگر، آب است. باید دید تا چه حد می توان با حفظ پایداری منابع و طبیعت، کشاورزی را توسعه داد؟ به نظر می رسد از این مسایل در طول سال های گذشته غفلت شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ورود بخشی از ریزگردها از کشورهای خارجی، عملکرد دستگاه دیپلماسی را در این زمینه چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: یک بحث استفاده از توان تخصصی سازمان های بین المللی مثل فائو است که می توان از کمک آنها بهره برد. اما همانطور که می دانید بخش زیادی از ورود ریزگردها از کشورهای عراق و سوریه صورت می گیرد که متاسفانه هردو این کشورها درگیر جنگ هستند و این مساله تا حدودی کار را سخت کرده است. چراکه بحث ریزگردها به هیچ وجه جزو اولویت های آنها نیست. امیدواریم در آینده با تثبیت شرایط در منطقه و آرامشی که انشاالله فراهم خواهد شد، اقدامات وسیع تری انجام شود.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا