«هدایت تحصیلی» راه مهم ارتقای علوم انسانی

دکتر جلیل یونسی در گفت و گو با سیناپرس افزود: همچنین با کمک هدایت تحصیلی می توان به کشف استعداد دانش آموزان، ادامه تحصیل موفق آنها در دانشگاه ها و انتخاب شغل و حرفه مناسب، به ویژه در رشته های علوم انسانی، نایل شد.

وی تاکید کرد: هدایت تحصیلی در گذشته در پایه اول دبیرستان (پایه دهم امروز) انجام می شد تا ضمن کشف استعداد دانش آموزان، راهنمایی های لازم جهت شناخت رشته های دانشگاهی و مشاغل و حرفه های مرتبط نیز انجام بگیرد، اما این هدف چندان محقق نشد.

این استاد روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: گاهی دیده می شود بسیاری از دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد رشته های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند، در مقطع کارشناسی خود، رشته های فنی ـ مهندسی را گذرانده اند. آنها پس از اخذ مدرک کارشناسی، به فکر ادامه تحصیل در رشته های علوم انسانی مثل مشاوره، روانشناسی، حقوق و دیگر رشته ها افتاده اند.

وی ادامه داد: وقتی به فارغ التحصیلان این قبیل رشته ها نگاهی بیاندازیم متوجه موفقیت های بسیاری از آنها و اشتغال به کارشان در عرصه های مختلف می شویم که باعث می شود این سوال در ذهن ما شکل بگیرد که «چرا جذب این فارغ التحصیلان به بازار کار بهتر است؟»

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: یکی از دلایل موفقیت چنین افرادی این است که در دروس پایه، بسیار قوی تر از دانشجویانی هستند که در دوره دبیرستان و دانشگاه، در علوم انسانی تحصیل کرده اند.

یونسی معتقد است: از این اتفاق می توان این گونه برداشت کرد که متاسفانه هدایت تحصیلی در پایه دهم به درستی انجام نمی گیرد. چرا که در زمان انتخاب رشته، وقتی مشاوران مدارس به نمره ها نگاه می کنند، کسانی را که بالاترین نمره را دارند به رشته ریاضی و کسانی که نمرات نسبتا ضعیف تری کسب کرده اند به رشته علوم انسانی گرایش می دهند.

وی با بیان اینکه همین مساله، یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف رشته های علوم انسانی است، تاکید کرد: در واقع می توان اینگونه استنباط کرد که دانش آموزان ضعیف تر، خواه ناخواه به سمت رشته های علوم انسانی، سوق داده می شوند.

این استاد روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی توصیه کرد: بهتر است آموزش و پرورش در خصوص دروس تدوین شده برای دانش آموزان رشته های علوم انسانی، تجدیدنظر کرده و روی دروسی مثل زبان انگلیسی و ریاضی بیشتر تمرکز کند.

به گفته یونسی، بچه های رشته های ریاضی و همچنین تجربی به خواندن دروسی با حجم بالا عادت کرده اند و ذهنشان با مفاهیم پیچیده ریاضی، بیشتر تقویت شده است. به همین خاطر گذراندن دروس رشته های علوم انسانی، برایشان کار چندان مشکلی نیست.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین طبیعی است که موفقیت این افراد در شاخه های علوم انسانی را شاهد باشیم. همانطور که بسیاری از اساتید بزرگ که در پست های مهم کشور و در حوزه علوم انسانی مشغول به کار هستند، دروس پایه قوی را گذرانده اند.

این استاد روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: حتی نویسنده بسیاری از مقاله های ISI که در شاخه های علوم انسانی تدوین می شوند نیز برخاسته از همین دانشجویانی است که پایه ریاضی و تحلیلی قوی دارند.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا