آینده کشور در دست نیروهای انسانی آن است نه نفت و گاز

در مراسم سومین رونمایی از محصولات شرکت های دانش بنیان، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهزاد سلطانی رییس صندوق و جمعی از اعضای هیئت امنا و هیئت مدیره صندوق و کارشناسان و مدیران شرکت های دانش بنیان از 23 محصول در زمینه های بیوتکنولوژی، دارویی، صنعتی و… رونمایی شد.

دکتر سورنا ستاری در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با تاکید بر اینکه وجود ذخایر نفت و گاز موجب شده که بزرگترین ظلم به ایران وارد شود، افزود: ما زمانی ابن‌سیناها و فارابی‌ها را داشتیم که در آن زمان زیست‌بوم آنها موجود بوده است. کارآفرینی هیچگاه با پول مفت تولید نمی‌شود، بلکه حاصل تلاش و کوشش مردمان یک کشور است.

کارآفرینی هیچگاه با پول مفت تولید نمی‌شود، بلکه حاصل تلاش و کوشش مردمان یک کشور است

ستاری، خرید محصولات خارجی را به معنای از دست دادن یک شغل در کشور دانست و ادامه داد: در این مدت دو سال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی کردیم که بفهمانیم آینده کشور در دست نیروهای انسانی آن است نه نفت و گاز.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به برخی از نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان مانند معافیت‌های مالیاتی و گمرکی خاطرنشان کرد: در چهارشنبه هفته جاری در معاونت علمی با حضور تعدادی شرکت فعال در بخش‌های اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان جلسه‌ای در زمینه فعالیت‌های گمرکی برگزار خواهیم کرد.

ستاری در عین حال با تاکید بر اینکه حل تمام مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق معاونت علمی میسر نخواهد شد، رفع چالش‌های این شرکت‌ها را در گرو همکاری تمام دستگاه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

وی افزود: در دو سال گذشته تعریف دقیقی از دانش‌بنیان شدن در کشور نبود، ولی در حال حاضر از حوزه علوم انسانی تا فناوری‌های پیشرفته موضوع دانش‌بنیان شدن مطرح است، ضمن آنکه دانشگاه‌ها نیز به این مقوله توجه ویژه‌ای دارند.

ستاری در ادامه یادآور شد: در کنار فعالیت صندوق لازم است تا تمام موسسات مالی و بانک‌ها درگیر فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی شوند. در این مسیر نیز ما باید خام‌فروشی نفت را فراموش کنیم. ضمن اینکه طی سال جاری صندوق‌های خطرپذیر که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش پژوهشی است، ایجاد می‌شود.

 

تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان

بنا به گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی برای تولید این محصولات بیش از 20 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان توسط این صندوق ارائه شده است.

وی ادامه داد: با رونمایی این دوره تعداد محصولات تجاری سازی شده با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به 163 عدد رسیده که برای تولید این تعداد محصول بیش از 975 میلیارد تومان تسهیلات داده شده است.

وی افزایش سقف تسهیلات تولید صنعتی را از جمله این تصمیمات نام برد و ادامه داد: در این جلسه هیات امنا موافقت کردند که به منظور حمایت بیشتر از تکمیل چرخه تجاری‌سازی شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان صنعتی، تسهیلات تولید صنعتی را افزایش دهند.

سلطانی با تاکید بر اینکه این تسهیلات به منظور احداث خط تولید و خرید و نصب ماشین‌آلات استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس سقف تسهیلات تولید صنعتی با افزایش یک‌ونیم برابری از 20 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان افزایش یافته است.

سلطانی با اشاره به افزایش تسهیلات ماقبل صنعتی در صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: به منظور حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان هیات‌امنا موافقت کردند که سقف تسهیلات ماقبل تولید صنعتی که به منظور تجهیز کارگاه‌ها و آماده‌سازی خط تولید و انجام آزمون‌ها است، با افزایش 10 برابری از یک میلیارد تومان به 10 میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سقف تسهیلات به شرکت‌های تخصصی تجاری‌سازی که قبلا 50 میلیون تومان بود و عمدتاً برای تجهیز اداره کاری مورد استفاده قرار می‌گرفت، با افزایش شش برابری به سقف 300 میلیون تومان ارتقاء یافت که تسهیلات اعطا شده به طرح‌های مصوب طی چهار قسط پرداخت می‌شود.

به گفته سلطانی، تاکنون 163 طرح خاتمه فنی یافته‌اند که از این تعداد 23 طرح در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تکمیل شده‌اند، رونمایی می‌شود.

 

تسهیلات شرکت‌های شتاب‌دهنده

سلطانی، ارائه تسهیلات شرکت‌های شتاب‌دهنده را از دیگر خدمات این صندوق نام برد و تصریح کرد: به منظور اجرای دقیق قانون حمایت از توسعه فعالیت های دانش‌بنیان، هیات امنا با ارائه تسهیلات به شرکت‌های شتاب‌دهنده‌ای که از اجزای نظام توسعه اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شوند، موافقت کردند.

به گفته وی، امکان ارائه تسهیلات تا سقف 50 میلیارد ریال و احتساب حداکثر 30 درصد سرمایه تادیه شده شرکت‌های دانش‌بنیان و امکان ارائه تسهیلات با نرخ ترجیحی وجود دارد. علاوه بر آن امکان تامین دفاتر کاری تا 30 درصد پایین‌تر از قیمت واقعی فراهم شده است.

سلطانی همچنین با اشاره به راه‌اندازی چهار صندوق پژوهش و فناوری جدید در تهران اظهار کرد: با توجه به فعال شدن دبیرخانه کارگروه اعطای مجوز فعالیت به صندوق‌های پژوهش و فناوری، در صندوق نوآوری و شکوفایی نیز اعطای مجوز به چهار صندوق پژوهش و فناوری جدید در کشور و در برخی از استان‌ها صورت گرفته است.

سلطانی بیشترین تسهیلات این صندوق را مربوط به حوزه بیوتکنولوژی و آی‌سی‌تی و الکترونیک دانست و گفت: با توجه به کاهش نرخ تسهیلات بانک‌ها، این صندوق برای چهارمین بار آمادگی خود را برای کاهش نرخ تسهیلات اعطا شده اعلام می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال جاری درصدد هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک را به سمت سرمایه‌گذاری خطرپذیر هدایت کنیم.

بر اساس این گزارش، طرح هایی که امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شده اند از نظر فنی خاتمه یافته هستند و با حمایت های صندوق و تسهیلات دریافتی به مرحله تجاری سازی می رسند.

 

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا