رسانه ها مهمترین نهاد برای تحقق سواد رسانه ای

دکتر صدیقه ببران، عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در تعریف مفهوم سواد رسانه ای گفت: سواد رسانه ای میزان توانایی تفکر انتقادی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل مناسب از پیام های رسانه ای است که به دست افراد می رسد.

وی ادامه داد: مساله و مشکل اساسی عرصه رسانه در کشور ما درست همین جاست. چراکه یکی از المان های توسعه فرهنگی و ارتباط آن با رسانه در هر کشوری اخلاق رسانه ای است. از این رو، یکی از مهمترین نهادهایی که می تواند در راستای تحقق سواد رسانه ای با در نظر گرفتن اخلاق حرفه ای نقش موثری ایفا کند، رسانه ها هستند.

ببران تاکید کرد: البته در این میان نباید از نقش آموزش و پرورش، آموزش عالی و خانواده ها غافل ماند و همه این نهادها باید برای ارائه و تفهیم سواد رسانه ای آموزش ببینند.

این کارشناس ارتباطات اضافه کرد: بنابراین، نمی توانیم اینگونه ادعا کنیم که در جامعه ما درصد بالایی از سواد رسانه ای حاکم است و باید فعالیت های اساسی زیادی در این زمینه صورت بگیرد که این مهم یکی از رسالت های خود رسانه هاست.

وی تصریح کرد: رسانه ای که چنین رسالت ویژه ای را برای خود متصور شود، تلاش می کند سواد مخاطب خود را ارتقا دهد.

ببران افزود: حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که در این راستا چه بکند؟ در جواب می توان گفت که باید درنوع برنامه ریزی، نوع تدوین اهداف و فعالیت های رسانه ای ومیزان حرفه ای بودن آنقدر توانا باشد که افراد و مخاطبان در حین دریافت پیام های او دچار حماقت نشوند. به عبارت دیگر مخاطبان خود را سطحی بار نیاورده و به آنها قدرت تعمق دهد.

وی ادامه داد: البته سواد رسانه ای دارای طیف است و لزوما نمی توانیم بگوییم کسی سواد رسانه ای ندارد و یا حدس بزنیم که میزان آن در جامعه چقدر است. در اصل میزان سواد رسانه ای بازمی گردد به اینکه افراد جامعه چقدر بر روی این موضوع کار کردند و چقدر قدرت تفکر انتقادی و توان تجزیه و تحلیل در آنها وجود دارد.

ببران در ادامه بیان کرد: درصدی از سواد رسانه ای به نوعی در همه وجود دارد اما وظیفه ما خصوصا در ایران با توجه به شرایط و ویژگی های خاصی که دارد، این است که حتما میزان سواد رسانه ای را در افراد ارتقا دهیم.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا