نقش بزرگ شدن در فقر بر میزان ابتلا به افسردگی

تحقیقات دانشمندان همواره فقر و افسردگی را با هم مرتبط دانسته اند و به تازگی محققان دانشگاه دوک نشان داده اند چگونه بیولوژی می تواند افسردگی نوجوانان در معرض خطری را افزایش دهد که خانواده هایشان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در وضعیت نامطلوبی به سر می برند.

این مطالعه ژنتیک، تصویربرداری از مغز و داده های رفتاری نوجوانان را بیش از سه سال و پس از جمع آوری بررسی کرد. نتایج بدست آمده بخشی از تحقیقات رو به رشدی است که می تواند منجر به ارائه استراتژی های شخصی شده برای پیشگیری از افسردگی شود.

بررسی های انجام شده نشان داد نوجوانانی که در خانواده های دارای موقعیت اقتصادی و اجتماعی نامطلوب تر بزرگ می شدند، در بازه زمانی دو سال، برچسب های شیمیایی بیشتری از ژن مرتبط با افسردگی را جمع کردند. هر چه فردی تعداد برچسب های شیمیایی بیشتری از ژنی موسوم به SLC6A4 داشت، آمیگدال (ناحیه ای در مغز که واکنش های بدن به خطر را هماهنگ می کند) وی به تصاویری از چهره های ترسناک بیشتر واکنش نشان می داد.

یافته های دانشمندان نشان داد حتی موقعیت اقتصادی و اجتماعی اندکی پایین، با تغییرات بیولوژیکی مرتبط است که خطر ابتلای نوجوانان به افسردگی را افزایش می دهد.

همزمان اسکن های ام آر آی از مغز سوژه های شرکت کننده تهیه می شد و شرکت کنندگان دارای آمیگدال فعال تر بیشتر احتمال داشت که نشانه هایی از افسردگی داشته باشند. این نخستین تحقیقی است که نشان می دهد موقعیت اقتصادی و اجتماعی پایین ممکن است به تغییراتی در شیوه بیان ژن ها ختم شود.

نوجوانی معمولا دوران آسانی برای همه افراد نیست اما بزرگ شدن در خانواده ای با موقعیت اقتصادی و اجتماعی پایین می تواند به عوامل مانند گسست خانوادگی، نابسامانی و همچنین خطرات محیطی مانند تغذیه ضعیف و مصرف سیگار دامن بزند.

این مطالعه شامل 132 نوجوان بین سنین 11 و 15 ساله بود که از خانواده هایی با موقعیت اقتصادی و اجتماعی ضعیف تا مطلوب آمده بودند. حدود نیمی از شرکت کنندگان در تاریخچه خانوادگی شان دارای افسردگی بودند.

تحقیق حاضر طیفی از موقعیت های اقتصادی و اجتماعی را بررسی کرد و صرفا بر خانواده های تحت تاثیر فقر یا غفلت متمرکز نشد. یافته های دانشمندان نشان داد حتی موقعیت اقتصادی و اجتماعی اندکی پایین، با تغییرات بیولوژیکی مرتبط است که خطر ابتلای نوجوانان به افسردگی را افزایش می دهد.

دانشمندان امیدوارند طیف سنی مورد بررسی خود را افزایش دهند و افراد جوان تر را وارد مطالعات آتی بکنند. افراد با وارد شدن به دوره جوانی مشکلات مرتبط با اضطراب و افسردگی بیشتری را تجربه می کنند و بنابراین انجام تحقیقاتی از این دست برای پیش بینی کردن میزان ایفای نقش وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده ها در ابتلا به افسردگی ضروری است.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا