آسیب شناسی سازه ها و هواپیما با کمک امواج مافوق صوت

پژوهشگران دانشگاه بریستول در انگلستان Bristol University با ابداع سیستمی جدید بر پایه امواج ماورای صوت ، قادر به بررسی و مطالعه ریز ترک های مخفی موجود در سازه هایی مانند پل ها و بال و بدنه هواپیما شدند . این تکنولوژی می تواند میزان امنیت هواپیما و پل ها را بالا برده و این امکان را فراهم می کند تا پیش از بروز سانحه ، از وجود این خطرات بالقوه با خبر شده و نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد .

سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده آنتونی کراکسفورد  Anthony Croxford قرار دارد .  این سیستم به گونه ای طراحی شده است که در آن امواج ماورای صوت را به اجزای سازه مورد نظر یا بدنه هواپیما انتقال داده و انعکاس این صداها مورد بررسی قرار می گیرد . با آنالیز این اطلاعات می توان به وجود ترک ها و آسیب های احتمالی موجود در ساختار سازنده این قطعات پی برد .

سرپرست این تیم پژوهشی درمورد عملکرد این سیستم اعلام کرد : ” روش کارکردن این سیستم از طریق اصل لرزش توسط انرژی است . شما از یک سو امواج را که دارای طول موج و لرزش و فرکانس ثابتی  هستند به سازه وارد می کنید . این امواج از داخل بدنه عبور کرده و از بخش دیگر خارج می شوند . به این ترتیب و با بررسی روند حرکتی این امواج ، می توان به وجود ریز ترک ها در سازه پی برد . در حالت عادی باید فرکانس ها به همان صورت که وارد بدنه شی می شوند از آن خارج شوند ولی در مواردی که حفره یا ترک در بافت تشکیل دهنده آن وجود داشته باشد ، این امواج با فرکانس متغیر از بدنه خارج می شوند . برای نمونه این ریز  ترک ها می توانند در بخش های اطراف نقاط پرچ و اتصال های این چنینی به وجود بیایند . “

این تکنولوژی قابلیت استفاده در برخی صنایع حساس مانند هواپیما سازی را داشته و همچنین می تواند در ساختار هائی مانند سازه های مورد استفاده در پل های فلزی مورد بهره برداری قرار گیرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا