بی توجهی به محیط زیست به اندازه تروریسم آینده بشر را تهدید می کند

 به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست شورای اداری استان ایلام اظهار کرد: عرصه محیط زیست یک عرصه فرا بخشی است و همه آحاد جامعه بویژه کسانی که در سیاست گذاری، برنامه ریزی، اجرا و نظارت مسوولیت دارند، با آن درگیر هستند.وی با بیان این که امیداوریم با همکاری یکدیگر این تکالیف را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم، افزود:مساله محیط زیست فقط مختص به ایران نیست بلکه اکنون شکل جهانی پیدا کرده و بعد از مباحث مربوط به صلح که مهمترین مساله جهان است، موضوع محیط زیست قرار دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: این مقوله نیازمند تغییر رویکرد از تصمیمات استانی گرفته تا کشوری و بین المللی است و باید نوع رویکرد در مصارف و بهره برداری را از مصارف تغییر دهیم و حفاظت را تقویت و اصلاح کنیم.

ابتکار اضافه کرد: در ظرف مدت کمتر از یک قرن جمعیت جهان از 2.5 میلیارد به بیش از هفت میلیارد نفر رسیده این بدان معنی است که میزان بهره برداری از منابع محدود زمین، آب، خاک و منابع طبیعی بسیار افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: با ظرفیت های زیست محیطی که در دنیا وجود دارد اگر بخواهیم تهدیدات کم شود باید میزان برداشت، تخریب و آلودگی هوا که یکی از آنها بر اثر انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی بوجود آمده را کم کنیم.

معاون رییس جمهوری افزود: ارزیابی ها نشان می دهد که ایران 3.5 برابر ظرفیت ها زیستی خود برداشت از منابع طبیعی دارد که این وضعیت به طور قطع از متوسط جهانی بهتر نیست بلکه بدتر است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: انسان با فعالیت و زندگی خود روی زمین یک ردپا (اکولوژیک) از خود بر جای می گذارد که اگر این ردپا با آن ظرفیت، یک تناسب علمی و منطقی داشته باشد، طبیعت نیز می تواند خود را تجدید و جبران کند چرا که منابع طبیعی قدرت پالایش و تجدید دارند.ابتکار یادآور شد: باید گفت منابع طبیعی هیچ وقت بی انتها نیست و طبیعت قوانین و سنت هایی دارد که اگر این سنت ها زیر پا گذاشته شود آن وقت طبیعت هم و اکنش نشان می دهد که نمونه های آن گرد و غبار و خشکسالی است.

ابتکار یادآور شد: بر اساس آخرین آمار هواشناسی کشور در 23 سال گذشته بطور مستمر با کاهش بارندگی و افزایش دما مواجه بوده ایم پس باید در همه زمینه ها مواجهه علمی و واقع بینانه داشته و برنامه ریز ی های ملی خود را بر اساس این ظرفیت ها تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم همان سناریوهای قبلی را ادامه دهیم راه به جایی نخواهیم برد و آثار تخریب طبیعت و محیط زیست خود را روی بخش های دیگری چون گرد و غبار و تولیدات کشاورزی و از بین رفتن آب های زیر زمینی نشان خواهد داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نگاه مثبت دولت به مقوله محیط زیست و منابع طبیعی، افزود: دولت یازدهم در شرایط خطیری که کشور از ناحیه نگاه یک سویه و بی توجهی به محیط زیست آسیب بسیار دیده نخستین نشست خود را با موضوع دریاچه ارومیه تشکیل داد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریاست جمهوری که از قبل تهیه و تنظیم شده بود با یک جهت گیری خوب در این بخش پیش رفتیم و در این زمینه با ظرفیت های علمی خوب کشور و مدیران با درایت تحولات خاصی انجام گرفته است.

ابتکار با اشاره به ورود پدیده گرد و غبار به استان های مرزی غرب و جنوب کشور گفت: این پدیده در نقاطی از کشورهای عراق، سوریه، عربستان و اردن قابل مشاهده است.معاون رییس جمهوری اظهار کرد: با عراق مذاکرات زیادی هم در دولت های گذشته و هم دولت یازدهم انجام شده و این کشور هم برنامه مقابله با گرد و غبار را تهیه و تنظیم کرده اما تنها مشکل آنها برای تحقق این برنامه ها، ناپایداری و نا امنی در عراق است.

وی تاکید کرد: پدیده گرد و غبار فقط محدود به کشور عراق نیست و ما از کشورهای سوریه، اردن و عربستان هم شاهد ورود پدیده گرد و غبار و ریزگردها به کشورمان هستیم.

ابتکار خاطر نشان کرد: صندوق بین المللی برای مقابله با این پدیده با همکاری سازمان ملل شکل گرفته که متاسفانه بدلیل نوبد همکاری میان کشورهای منطقه و دولت قبلی ایران، این مساله متوقف مانده و شکل واقعی به خود نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مربوط به حفاظت از جنگل های منطقه زاگرس و درختان بلوط گفت: در این خصوص دولت برنامه های خوبی دارد که اجرای بخشی از آنها آغاز شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام سفری یک روزه امروز دوشنبه وارد استان ایلام در غرب ایران شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا