درختان هم شب‌ها می‌خوابند؟

دانشمندان تأکید می کنند، مبحث خوابیدن درختان بستگی به تعبیر افراد از "خواب" دارد؛ اما این حقیقت وجود دارد که درختان در هنگام شب به شاخه های خود استراحت می دهند که می تواند مصداقی از چرت زدن باشد.

محققان با استفاده از لیزر، حرکات دو درخت توس نقره ای (Betula pendula) را از زمان غروب خورشید تا طلوع صبح اندازه گیری کردند. این مطالعه در ماه سپتامبر و در زمان اعتدال خورشیدی، یعنی برابر بودن نور در طول شب و روز انجام شد.

اسکنرهای لیزری از نور مادون قرمز برای روشن کردن بخش های مختلف درختان و بررسی حرکات آنها در کسری از ثانیه استفاده کردند. این جزئیات برای تهیه یک نقشه از وضعیت حرکت درختان کافی بود.

نقشه های تهیه شده نشان دادند که شاخ و برگ درختان توس نقره ای در هنگام شب تاحدودی خم می شوند و کمترین میزان خم شدگی درست کمی قبل از طلوع خورشید است.

اتو پوتونن، سرپرست تیم تحقیقاتی موسسه تحقیقات جغرافیایی فنلاند تأکید کرد: نتایج تحقیقات ما نشان می دهد، درختان در طول شب حالت افتادگی پیدا می کنند که بیشترین میزان افتادگی در شاخ و برگ ها دیده می شود. این تغییرات زیاد نیستند؛ بطورمثال برای یک درخت به ارتفاع 5 متر، میزان افتادگی شاخ و برگ ها حدود 10 سانتی متر است.

به نظر می رسد، افتادگی شاخ و برگ درختان در هنگام شب ناشی از تورم یا فشار آب درون درخت باشد.

مشخص نیست که آیا نور خورشید باعث "بیدار شدن" درختان می شود یا این مسأله ناشی از ریتم شبانه روزی داخلی خود درختان است؛ اما این واقعیت که شاخه ها درست قبل از طلوع خورشید به وضعیت خود در طول روز باز می گردند، فرضیه ریتم شبانه روزی داخلی را تاحدودی تأیید می کند.

 

منبع: livescience

ترجمه: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا