وقتی تاکسی ها از ناسا پیشی می گیرند

بودجه سالانه ناسا در سال 2015 میلادی برابر با 18.5 میلیارد دلار بود و این آمار در ابتدای بحث امروز ما درباره صنایع اشتراک تاکسی و خودرو، به عنوان یک مولفه مهم برای اعمال مقایسه مطرح است و باید آن را در طول مدت زمان خواندن این متنت در ذهن داشته باشید.

می توان گفت که به سادگی ذهن بشر هنوز بر روی کره زمین است و بودجه های نجومی اختصاص یافته به صنایع تاکسی رانی نشان از این دارد که حداقل برای صد سال آینده کسی دوست ندارد که به سیاره مریخ یا هر سیاره ای دیگر رفته و سرمایه گذاری خود را برای زندگی در آنجا انجام بدهد.

بگذارید مستقیم شما را به پاسخ برسانیم، شرکت دیدی چوژینگ (Didi Chuxing) که به عنوان اوبر چین (Uber) مشهور است، ارزشی برابر با 28 میلیارد دلار را دارد که این رقم یک و نیم برابر بیشترین بودجه سالانه تاریخ ناسا بوده است. این شبکه اشتراک خودرو که به علت سرمایه گذاری شرکت اپل در آن به خوبی در رسانه ها شناخته شده است، به تازگی دور جدیدی از جذب سرمایه را پشت سر نهاده است که موجب شده است تا رقم 7 میلیارد و 300 میلیون دلار دیگر نیز به دارایی هایی این شرکت اضافه شود.

کافی است بدانید که این شرکت چینی از نظر قدرت به هیچ عنوان با غول های این رده قابل قیاس نیست. شرکت اوبر به عنوان مهم ترین نام این صنایع در حال حاضر ارزشی برابر با 62 میلیارد و 500 میلیون دلار را داشته است که این میزان، 3.37 برابر بودجه ناسا است.

در ماه ژوئن سال جاری بود که اوبر با دریافت رقم 3 و نیم میلیارد دلار از عربستان، به بزرگ ترین شرکت خصوصی جهان بدل شد و در حال حاضر نیز این شرکت قصد دارد تا بودجه ای 2 میلیارد دلاری را از طریق وام های بلند مدت به دست بیاورد. این امر موجب می شود که میزان پول نقد موجود در دستان مدیران این شرکت به 10 میلیارد و 500 میلیون دلار برسد که عملا بیش از نیمی از بودجه سالانه ناسا است.

این بودجه برای آن صرف خواهد شد که کاربران این شرکت هر کجا که اراده کنند به یک یا دو تاکسی دسترسی داشته باشند. دو شرکت یاد شده به دنبال استخدام رانندگان بیشتری هستند و سعی دارند تا با کاهش هزینه های حمل و نقل در شبکه خود بتوانند جلوی ورود رقبای جدید را بگیرند. بلندپروازی این شرکت ها به اندازه ای بالا است که اوبر قصد دارد تا سیستم تاکسی رانی لندن را به انحصار خود در بیاورد و به همین دلیل نیز با وعده حقوق 140 دلار در ساعت به سراغ تهییج کارمندان برای ترک شرکت های تاکسی رانی فعلی رفته اند.

حال با توجه به تراکم جمعیت عجیب و غریب کشور چین، رقابت در آنجا به شدت بالا خواهد گرفت و برای نمونه اوبر در مقایسه با دیدی چوژینگ نتوانسته است تا به قدرت خاص دست یافته و تنها 1 میلیارد و 200 میلیون دلار بودجه را به دست آورده است که کمتر از یک ششم رقم کسب شده توسط رقیب چینی است. با این حال اوبر از پشتیبانی شرکت هایی مانند مایکروسافت، گوگل و بایدو بهره مند است و باید دید که رقابت با دیدی چوژینگ که توسط غول تجارت الکترونیک یعنی علی بابا پشتیبانی می شود، به کجا ختم خواهد شد.

در مجموع می توان گفت که به سادگی ذهن بشر هنوز بر روی کره زمین است و بودجه های نجومی اختصاص یافته به صنایع تاکسی رانی نشان از این دارد که حداقل برای صد سال آینده کسی دوست ندارد که به سیاره مریخ یا هر سیاره ای دیگر رفته و سرمایه گذاری خود را برای زندگی در آنجا انجام بدهد. این امر با اهداف آینده بشریت در تناقض است ولی نشان از قدرت بالای نظام سرمایه داری در جهان دارد که خوب یا بد، کنترل نحوه زندگی میلیاردها انسان را در اختیار گرفته است.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا