ساخت قطره چشمی حاوی نانوذرات برای درمان آب مروارید

با استفاده از این قطره، نیاز به جراحی برای درمان آب مروارید نیست. کریستیانا سابولیوف از محققان این پروژه می‌گوید: «این روش درمانی نیاز به تزریق ندارد و از جمله روش‌های غیرتهاجمی محسوب می‌شود. تنها کافی است که بیمار قطره را به درون چشم خود بریزد.»

در طول سه سال گذشته، سابولیوف و همکارانش روی ساخت این قطره چشمی کار کرده‌اند. این گروه تحقیقاتی برای ساخت این دارو از نانوذرات استفاده کردند. این نانوذرات، آنتی‌اکسیدانی به نام لوتئین را با خود حمل کرده و درون چشم رهاسازی می‌کند.

درحالی که آزمایش‌های اولیه روی موش‌های آزمایشگاهی مثبت بوده و منجر به کاهش ابعاد آب مروارید در مدت یک هفته شده، این گروه قصد دارند تا آزمون‌های بالینی را روی حیوانات دیگر و همچنین انسان آزمایش کنند.

این کار باید چند سال قبل از تجاری‌سازی این نانودارو و وارد شدن آن به بازار انجام شود. براساس گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، بیشترین عامل نابینایی در کشورهای فقیر، آب مروارید است که به دلیل عدم دسترسی به تجهیزات پزشکی در این مناطق، این بیماری منجر به کوری می‌شود.

این نانودارو می‌تواند برای ممانعت از افزایش نابینایی در این کشورها بسیار موثر باشد. هرچند در کشورهایی نظیر آمریکا به سادگی با یک جراحی این بیماری قابل درمان است، اما این قطره چشمی می‌تواند فرآیند درمان را برای بیماران تسهیل کند. این قطره چشم حاوی نانوذرات یک دستاورد بزرگ در حوزه بیماری‌های چشم محسوب می‌شود.

آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم است که منجر به مشکلات بینایی می‌شود. در مراحل اولیه، استفاده از نور قوی و عینک، مشکلات بینایی ناشی از آب مروارید را کمتر می‌کند. اما در مراحل بعدی بیماری، انجام جراحی برای بهبود بینایی ضروری است. امروزه عمل جراحی آب مروارید کم خطر و بسیار موثر است.

منبع: پزشکان بدون مرز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا