شناسائی نخستین جانور پستاندار جهان

پژوهشگران در بررسی های جدید خود به این نتیجه رسیده اند که نخستین پستاندار جهان، نوعی جانور جونده کوچک بود که در قاره استرالیا با به عرصه گیتی نهاده است. این پستاندار در حال حاضر منقرض شده و دلیل اصلی انقراض وی نیز شکار توسط انسان،  دخالت انسان در محیط زیست و تغییرات آب و هوائی در روزگار گذشته محسوب می شود.

این جانور با نام ملومیس روبیکلا Melomys rubicola معرفی شده و جانور شناسان در مطالعات اخیر خود دریافتند وی بومی تمشک زار های جزیره کی Cay island بود که در گذرگاه باریکی بین استرالیا و پاپوآ در گینه نو قرار گرفته است.

پستانداران به گروه مهمی از جانوران مهره دار گفته می شود که خونگرم بوده و دارای ویژگی های فیزیکی یکسانی از جمله ساختار قلب و سیستم گردش خون مشابه هستند. پستاندران در اواخر دوره کرتاسه و همزمان با واپیسن دوران حضور دایناسورها ، پا به عرصه حیات گذاشته و به خوبی توانستند خود را با شرایط محیطی و تغییرات اقلیمی کره زمین تطبیق داده و به این ترتیب به مرور زمان بر انواع گونه های پستانداران افزوده شده و این گونه از جانوران در سراسر کره زمین گسترده شدند.

دوره کرتاسه به عنوان سومین دوره زمین شناسی دوره میانه محسوب می شود که در فاصله 145 میلیون سال پیش تا 65 میلون سال پیش وجود داشت.  بر اساس یافته های دانشمندان، روند تکاملی پستانداران طی دو ملیون سال گذشته ، شتاب زیادی گرفته و علی رغم از بین رفتن و انقراض بسیاری از شاخه های این گونه جانوری، هنوز پستانداران را می توان یکی از متنوع ترین گونه های موجودات زنده محسوب کرد.

منبع: efe