دستگاه مایکروویو چگونه کار می کند؟

مهمترین ویژگی دستگاه مایکرو ویو، سرعت عمل بسیار زیاد آن در گرم کردن خوراکی ها و مایعاتی است که استفاده کنندگان؛ قصد گرم کردن آن را دارند. ارائه امکانات جانبی مانند یخ زدائی و به جوش آوردن آب سبب شده است تا این فناوری حوزه گسترده ای از نیازهای آشپزی را پوشش دهد. در حقیقت دلیل سرعت عمل دستگاه مایکرو ویو به خاطر انتقال انرژی گرمایشی به صورت مستقیم به سلول های مواد و است. امواج مایکرو ویو را می توان مشابه نور خورشید و تابش تشعشات آن به سطح پوست بدن انسان دانست. امواج مایکروویو بسیار شبیه به الکترو مغناطیسی هستند که از آن ها در ارسال امواج رادئویی و تلوزیونی استفاده می شود.

مخترع دستگاه مایکرو ویو ، دانشمندی آمریکائی به نام پرسی لی بارون اسپنسر بود. باید به این نکته توجه داشت که مایکرو ویو اختراعی جدید محسوب نشده و مخترع این دستگاه در سال 1894 میلادی در ایالات متحده آمریکا متولد شده و در سال 1970 چشم از جهان فرو بست.

یک اجاق مایکرو ویو از طریق گذراندن امواج خود از مولکول های غذا ، سبب گرم شدن آن می شود. در بیان علمی، امواج مایکرو ویو، امواج الکترو مغناطیسی  غیر یونیزه هستند که دارای فرکانسی بالاتر از امواج رادئویی بوده و سطح پائین تری از فرکانس امواج مادون قرمز دارند. این امواج در سه شاخه کلی صنعتی ؛ علمی و پزشکی تقسیم بندی می شوند که از آن با عنوان ISM یاد می شود. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که مایکرو ویو های خانگی تنهای یکی از انواع این فناوری محسوب می شوند که عموما در آن از طول موج دو و نیم گیگا هرتز استفاده می شود در حالی که در انواع صنعتی مایکرو ویو از امواج قوی تری با طول موج 915 مگا هرتز استفاده می شود.

آب ؛ چربی و سایر خوراکی ها از طریق روش گرمایش dielectric انرژی مورد نیاز گرمایشی را از امواج مایکرو ویو دریافت کرده داغ می شوند. نحوه عملکرد این سیستم نسبتا ساده است، بسیاری از مولکول های موجود در جهان مانند مولکول آب؛ دارای دو قطب الکتریکی هستند. در این مولکول ها یک بار مثبت در یک طرف و یک بار منفی جزئی در سمت دیگر قرار دارد. در هنگام تابش امواج مایکرووی به آن ها، این مولکول ها سعی می کنند با چرخش خود را با میدان الکتریکی امواج مایکروویو منطبق کنند که این موضوع سبب ایجاد حرارت در مواد می شود.

از مهمترین ویژگی های مثبت دستگاه های مایکرو ویو، کاهش میزان مصرف انرژی است زیرا بر خلاف روش های سنتی پخت و پز، در این روش تنها خود ماده خوراکی گرم شده و انرژی اضافی صرف گرم کردن محیط اطراف و ظرف حاوی مواد خوراکی نشده و از سوی دیگر این عمل طی مدت زمانی حدود حداکثر چند دقیقه رخ داده و علاوه بر آن معمولا در این سبک آشپزی از نمک و روغن زیاد استفاده نمی شود که این موضوع خود سبب سالم تر بودن این غذاها خواهد شد. به باور پژوهشگران، این وسیله می تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم در راستای کاهش آلاینده ها و مصرف بهینه انرژی شناخته شده و مورد استفاده قرار گیرد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت این سبک آشپزی دارای معایبی نیز هست. به طور عمومی مدت زمان پخته شدن غذا در دستگاه های مایکرو ویو بسیار کوتاه است و این موضوع سبب می شود که بسیاری از میکروب ها و عوامل بیماری زا که برای از بین بردن آن ها نیاز به وجود حرارت بالا برای مدت زمان دست کم چند دقیقه وجود دارد، از بین نرفته و در داخل مواد غذائی باقی بمانند. از سوی دیگر باید توجه داشت که بسیاری از کارشناسان نسبت به سرطان زا بودن این امواج هشدار داده اند و از سوی دیگر گروه دیگری از محققان بر این باور هستند که این امواج خطری برای سلامت انسان ها ندارد. در هر حال هنوز هیچ یک از دو گروه فوق موفق به اثبات ایده خود به طور قطعی نشده و موضوع سرطان زا بودن یا نبودن این امواج هنوز مورد تردید و ابهام قرار دارد. در این میان تنها مساله ای که به طور یقین می توان نسبت به آن اطمینان داشت، بحث افزایش خطر سرطان در پی مصرف مواد غذائی است که با سرعت زیاد و حرارت بالا و طی مدت زمانی کوتاه پخته می شوند که این ویژگی ها در مورد مواد غذائی پخته شده در اجاق های مایکرو ویو صدق می کند.

منبع: explainthatstuff