خورشید گرفتگی ۲۹ اسفند

رییس انجمن نجوم آماتوری در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداو سیما گفت: خورشید گرفتگی20مارس 2015برابر با29اسفند، یک روز قبل از تحویل سال روی می دهد و در ایران به صورت جزیی قابل رویت است.مهندس مسعود عتیقی با بیان این که این رویداد در حد فاصل روسیه و گریلند به صورت کامل قابل مشاهده است، افزود: گرفت جزیی در تهران از ساعت13و42 دقیقه و27 ثانیه آغاز می شود و تا ساعت 14و 25 دقیقه پایان خواهد یافت.

وی با اشاره به تفاوت عرض جغرافیایی در مناطق مختلف ایران اضافه کرد: در تهران ماه یک درصد سطح خورشید را می پوشاند و این میزان در سواحل شمالی و نقاط شمال غربی ایران به12درصد هم می رسد.
رییس انجمن نجوم آماتوری با یادآوری صدمات احتمالی رصد چشم غیر مسلح این خورشید گرفتگی، به علاقه مندان مشاهده این رویداد توصیه کرد؛ برای رصد خورشید از پالایه ها و فیلترهای استاندارد استفاده کنند.
خورشیدگرفتگی وقتی رخ می‌دهد که سایهٔ ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه از دید قسمت‌هایی از کرهٔ زمین، قرص ماه روی قسمتی از قرص خورشید را بپوشاند.
این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست یا تقریباً در یک خط راست قرار بگیرند و این شرایط تنها در زمان مقارنه یا محاق ماه ممکن است برقرار گردد و تقریباً در کل دو یا سه بار در سال رخ می دهد.

معرفی رویدادهای  نجومی سال 94
رییس انجمن نجوم آماتوری با اشاره به وقوع چهار رویداد نجومی در سال1394گفت: شنبه15فروردین؛ گرفتگی کامل ماه رخ می دهد که در ایران قابل مشاهده نیست، اما گرفت ماه دوشنبه ششم مهر در بخش هایی از ایران قابل مشاهده است.

عتیقی افزود: همچنین یکشنبه22شهریور و چهارشنبه19اسفند، دو خورشید گرفتگی رخ خواهد داد که در ایران قابل مشاهده نیست. وی با اشاره به مهمترین رویداد برای علاقه مندان به علوم فضایی در سال آینده اضافه کرد: رسیدن فضاپیمایNew Horizons (افق های نو) بعد از سفری10ساله به سیاره پلوتو است که23تیر اتفاق می افتد.

وی گفت: این رویداد نخستین نگاه بشر از نزدیک به این سیاره است.رییس انجمن نجوم آماتوری در ادامه این مصاحبه با اشاره به زمان تحویل سال1394گفت: در ساعت دو و15دقیقه و11ثانیه شنبه اول فروردین خورشید به نقطه اعتدال بهاری می رسد و سال1394هجری خورشیدی آغاز خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا