تقدیر از 25 دانشمند یک درصد برتر جهان در دانشگاه تهران

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران در این نشست که از سوی معاونت بین‌الملل دانشگاه در سالن شورای این دانشگاه برگزار شد. با اشاره به اینکه دانشگاه تهران نهادی برای جامعه است، گفت: دانشگاه تهران یک نهاد برای خودش نیست، بلکه در جامعه نقش مؤثری دارد و با این هم‌فکری‌ها می‌توان به یک سیاست راهبردی دست یافت و رابطه دوسویه بین جامعه و دانشگاه ایجاد کرد. اگر در سیاست‌های استراتژیک هم‌فکر باشیم، به رشد می‌رسیم و یکی از اهداف ما رسیدن به تفاهم جمعی است.

دکتر نیلی با تأکید بر اینکه توسعه علم هم‌چنان باید در دستور کار دانشگاه باشد، تصریح کرد: بر اساس تجربه جهانی تمام کشورهای توسعه‌یافته مرهون توسعه دانشگاه‌ها هستند که در بیشتر امور مشارکت دارند. دلیل بسیاری از توسعه نیافتگی‌ها در کشور ناشی از عدم حضور دانشگاه‌ها در تبیین سیاست‌ها است؛ یعنی برای رسیدن به توسعه باید از توان علمی دانشگاه‌ها کمک گرفت و دانشگاه‌ها باید در پروژه‌های کلان نقش اساسی ایفا کنند.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به برخی تنگناهای مالی دانشگاه گفت: اگر بخواهیم تحولی در حوزه علم و تکنولوژی ایجاد کنیم باید نگاه سازمان‌ها به دانشگاه عوض شود؛ یعنی اگر دانشگاه در پروژه‌های اقتصادی کشور نقش داشته باشد، هم شاهد اثربخشی علمی خواهیم بود و هم جذب ثروت خواهیم کرد و دانشگاه وابستگی مالی زیادی به دولت نخواهد داشت. اگر همین بودجه‌ای که در اختیار داریم با انضباط مالی مدیریت شود، می‌توان کارهای بزرگی متناسب با شرایط دانشگاه انجام داد و دانشگاه را در مسیر پیشرفت قرار داد.

دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران نیز با قدردانی از این دانشمندان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه پرداخت و اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این جلسات و همفکری استادان، بتوان راه‌های گسترش ارتباطات بین‌المللی را در دانشگاه ارتقاء داد.

دکتر سیداحمدرضا خضری، مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه تهران نیز طی سخنانی به نقش علوم انسانی و تأثیر آن بر تمدن ایران اشاره کرد و گفت: در حوزه علوم انسانی متأسفانه مانند حوزه‌های دیگر موفق نبوده‌ایم، نه اینکه اصلاً موفق نباشیم، بدون شک در این حوزه ایران در بالندگی تمدن اسلامی نقش بسزا و جایگاه خاصی در حوزه علوم انسانی دارد. در این بخش ما ضعف کانال ارتباطی داریم که از دانشگاه برای ارتقای آن تقاضای کمک دارم.

دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک و دانشمند برتر، پیشنهاد کرد که برای رشد و ارتقای حوزه علوم انسانی، نگاه بین‌رشته‌ای در این حوزه وارد شود.

وی افزود: محتوای رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌هایی مانند تهران و شیراز از کیفیت مطلوبی برخوردار است و باید شیوه‌های تدریس و نحوه استفاده از این رشته‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: دانشگاه تهران جایگاه والایی در بین ۳۸ کشور اسلامی، آسیایی و خاورمیانه دارد و باید نماینده‌ای از دانشگاه تهران از میان این استادان برتر انتخاب شود تا ارتباط‌های چند جانبه برای بهره‌مندی بیشتر برقرار شود.

دکتر محمدرضا گنجعلی، استاد پردیس علوم و دانشمند برتر، با اشاره به کم بودن بودجه پژوهشی در دانشگاه تهران گفت: باید راهکارهایی پیدا کنیم که بتوانیم بودجه دانشگاه را از طرق مختلف افزایش دهیم و وابستگی به دولت را کم کنیم.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۸۲، ما تنها یک دانشمند در میان یک درصد دانشمندان جهان داشتیم؛ رسیدن به عدد ۲۵ نفر دانشمند برتر را برای دانشگاه پیشرفت قابل توجهی توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، در این نشست برخی دیگر از دانشمندان برتر راهکارهایی برای ارتقای جایگاه علمی و بین‌المللی دانشگاه تهران ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، در پایان از ۲۵ استاد برتر بین‌المللی دانشگاه تقدیر بعمل آمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا