ضرورت توجه به ظرفیت‌های وقف در کسب و کارهای دانش‌بنیان

'رضا زرنوخی' اظهار داشت: جایزه مصطفی(ص) می‌تواند با به کارگیری منابع حاصل از وقف در راستای تجاری‌سازی علم و دانش، در حیطه بهره‌مندی سایر کشورهای اسلامی از تاثیرات علم و فناوری گام بردارد.

وی از وقف به عنوان یکی از ابزارهای ماندگار توسعه جهان اسلام یاد کرد و گفت: براساس آخرین آمارهای حوزه وقف، در کشور ما بیش از 700 هزار میلیارد تومان دارایی مرتبط با وقف وجود دارد که به دلیل توصیه‌های دینی و علمای دین، مردم بخشی از دارایی خود را صرف وقف کرده‌اند.
زرنوخی به گستردگی حوزه وقف اشاره کرد و افزود: منابع طبیعی چون آب و زمین تا ساخت بیمارستان‌ها و مدارس مشمول وقف می‌شوند اما انتظار داریم زمینه جدیدی در وقف ایجاد شود و آن نوعی کمک به شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان است.
وی تصریح کرد: اگر بتوان ظرفیت‌های اقتصادی وقف را در حیطه فعالیت‌های دانش‌بنیان قرار داد، ضمن ایجاد نوآوری و بهره‌وری اقتصادی، توان متخصصان و نخبگان جامعه به کار گرفته خواهند شد و ارزش افزوده و اشتغال بسیاری در این حوزه خواهیم داشت.
زرنوخی با بیان اینکه وقف علمی می‌تواند در شکل‌گیری برخی از نهادهای علمی، پیشگام در توسعه علم و فناوری باشد، گفت: یکی از انعطاف‌های وقف نسبت به کمک‌های دولتی، به کارگیری بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی وقف برای پشتیبانی فعالیت‌های علمی است.
مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران با اشاره به موانع و راهکارهای پیشبرد فرهنگ وقف در کشور اظهار داشت: از گذشته مردم در رابطه با امورات مرتبط با وقف و کمک به دیگران به خوبی عمل کرده‌اند، شاید چالش اصلی ما در اینجا هدایت مردم به صرف وقف در مصارف جدید است.
وی ادامه داد: به طور طبیعی اگر فضایی ترویجی برای علما و متولیان امر وقف داشته باشیم می‌توانیم بخشی از موانع اولیه را برطرف کرده و به جای استفاده از ابزارهای قبلی وقف، روش‌های جدید را ترویج کنیم که در اینصورت، بخشی از مردم توجیه خواهند شد که مصارف وقفی خود را به این حوزه هدایت کنند.
زرنوخی یادآور شد: ویژگی وقف آن است که هیچ الزام و اجبار قانونی به دنبال آن نیست بنابراین اثرگذاری وقف به دلیل ویژگی درون‌زا و اعتقادی بودن این مسئله برای واقفان، بیشتر است.
وی با اشاره به مشکلات متعدد جهان اسلام و چالش‌های همکاری در بین کشورهای اسلامی و موقعیت جایزه مصطفی(ص) اظهار داشت: اگر حول محور وقف که مورد تایید همه مسلمانان و کشورهای اسلامی است برنامه‌های مشترکی را تعریف کنیم همراه با انتخاب نام پیامبر اکرم (ص) بر روی صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی(ص) همه مسلمانان را تحت پوشش قرار دهیم.
جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود.
این جایزه بین المللی از طریق شناسایی، معرفی و تجلیل شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا