گزارش تصویری و تحلیل فنی از پل باستانی کاکا رضا

 این پل در روزگار پیش از اسلام و توسط پادشاهان سلسله ساسانی ساخته شده و هنوز پس از گذشت قرن های متمادی ، سالم و استوار بر جا باقی مانده است . این پل در دوران مختلف تاریخی توسط حاکمان محلی منطقه تعمیر و مرمت شده است .پل کاکا رضا بر روی رود ولم در جاده خرم آباد ( شاپور خواست ) به الشتر در روستای کاکا رضا و در دره ای با همین نام ( كاكا رضا )  قرار گرفته است .

این پل مربوط به دوره ساسانیان بوده  ظاهرا در دوره حكمرانی بدر بن حسنویه در قرن چهارم، تعمیر و تجدید بنا شده است . جهت پل از شرق به غرب و طول آن نزدیك به ۰۳۲ متر و پهنای كنونی روی پل، 5/5 متر است . پل کاملاً سالم بوده و دارای چهار دهانه چشمه است  که سه تای آن ها اصلی و یکی که در سمت جنوب واقع شده ، تزئینی است  .

سه طاق چشمه دیگر که آب از زیر آن ها عبور می کند ، به این صورت قرار گرفته اند که یک دهانه بزرگ در وسط و دو دهانه کوچک در طرفین آن قرار دارند و دو پایه ستون در آب و دو پایه ستون بر زمین های کناره رود تکیه داده اند . جنس مصالح به کار رفته از لاشه سنگ بوده و بر روی آن با سنگ های تراش خورده نما سازی شده است . بر روی گذرگاه پل و بر طرفین آن دو نرده سنگی تراش خورده که در قسمت میانی به شکل نیم دایره ای هستند ، به چشم می خورد .

در قسمت طاق چشمه تزئینی ، کف سازی انجام شده و این قسمت حالت یک اتاق یا راهرویی را به خود گرفته که از دو طرف باز است . در داخل پایه ستون و دیواره های پل ، حفره هایی جهت دفع رطوبت تعبیه شده است و  در قسمت بالایی نرده هایی تزئینی طرفین پل سنگ ها ، به شکل مثلثی و شیروانی مانند تراش خورده اند .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمد حسینی ( دانشجوی دکترا باستان شناسی )

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا